Behovet av energi- och klimatsmarta produkter till hemmet finns helt klart där ute, men det måste bli lättare för konsumenter och företag att få tag i dem.
Med den övertygelsen valde Michael Töråsen att tillsammans med sin vän Martin Kinnander dra igång projektet som så småningom skulle utvecklas till nätbutiken E-klok.se.
Saknade bra sajt - startade egen variant
Året var 2011 och ambitionen var att sälja värmepumpar och andra tillbehör till hemmet, både till privatpersoner och till andra företag. Och uppenbarligen fanns det en efterfrågan. I år räknar e-handelsföretaget med att dubbla sin omsättning från drygt 20 till 40 miljoner kronor.
- Vi saknade en konsumentvänlig sajt som gjorde komplexa produkter begripliga. Därför startade vi helt enkelt en själva, berättar Michael Töråsen för Ehandel.se.
- Vi startade verksamheten i bolaget Egiva AB där jag var VD. I början gjorde vi allt själva, från sökordsoptimering och marknadsföring till produkthantering och leverantörskontakter. År 2015 hade vi vuxit till fem miljoner i årsomsättning, men e-klok.se krockade med vår egen affärsmodell och vi bestämde därför att det var bättre att knoppa av e-klok.se och lägga det i ett eget bolag.
När miljonerna började rulla in insåg Michael Töråsen att han behövde hjälp med att hantera det han nu beskriver som "Sveriges kanske just nu snabbast växande sajt i kategorin inomhusklimat och energi".
Växer kraftigt och ökar lönsamheten
I samma veva som E-klok.se nylanserades som det egna bolaget Albion Nordic AB, anslöt sig Victoria Ellerstad som vd.
- I samband med avknoppningen till ett eget bolag jobbade jag och vårt team igenom vår strategi och vi kunde se ett snabbt resultat. 2016 omsatte vi 17 miljoner, 2018 landade vi på drygt 20 miljoner och under 2018 ser vi nu ut att dubbla omsättningen till 40 miljoner, säger Victoria Ellerstad, och tillägger att företaget dessutom är lönsamt.
E-klok sysselsätter nu totalt tio medarbetare, som säljer allt från värmepumpar och solceller till olika typer av ventilationslösningar. Bland kunderna finns - förutom privatpersoner - exempelvis värmepumpsinstallatörer, kommuner, fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.
Hur upplever ni konkurrensen inom ert segment?
- Precis som i de flesta branscher är det stenhård konkurrens. Det finns få obearbetade nischer kvar. Men vi arbetar kontinuerligt med att utveckla nya värden till våra kunder, vilket hittills har medfört att vi har bland de högsta betygen i branschen både på Trustpilot och Prisjakt, säger Victoria Ellerstad.
"Ett tufft mål"
Med tiden har E-klok.se fått upp ögonen för att expandera utomlands, och nu är tanken att företaget ska få på plats en nordisk etablering - samt en omsättning på 100 miljoner kronor - inom två år.
- Vi har väldigt många projekt på gång samtidigt inom flera olika områden. Vi utvecklar hela tiden och optimerar vår plattform. Just nu lägger vi mycket tid på att förbättra vår nordiska funktionalitet då vi hela tiden får fler och fler förfrågningar från övriga nordiska länder.
Vilken är den största utmaningen för er just nu?
- Vi har satt ett tufft mål, att nå 100 miljoner i omsättning 2020. Den största utmaningen är att hitta riktigt bra resurser och att kontinuerligt arbeta med skalbara affärsmodeller, processer och systemstöd för att klara snabb tillväxt, avslutar Victoria Ellerstad.