För att förbli konkurrenskraftig är det viktigt att förstå vad som är viktigt när det gäller betalningsalternativ för olika målgrupper. Generation Z (födda 1997-2010) använder sig gärna av digitala betalningar och självbetjäningskassor. Baby Boomers (födda 1946-1964) håller sig till traditionella metoder och värdesätter personliga interaktioner i butik.
För detaljhandlare innebär detta en utmaning - och en möjlighet att anpassa sina betalningsalternativ.
Säkra betalningsmetoder bygger förtroende
Övergivna varukorgar är ett dilemma för e-handlare. För att boosta konverteringarna är det avgörande att erbjuda betalsätt som konsumenterna föredrar, vilket varierar i de olika nordiska länderna.
Generation Z och Millennials shoppar online flera gånger i veckan och de använder främst mobilen. Samtidigt oroar sig nordiska konsumenter alltmer för bedrägerier på nätet. Andelen av konsumenter som känner sig oroliga ofta eller alltid när de handlar online har ökat från 39 till 42 procent mellan år 2023 och 2025. För Generation Z är siffran hela 53 procent. För att skapa en trygg köpupplevelse betonar rapporten vikten av att handlare använder välkända betalningsmetoder. Det är också tydligt att e-legitimation som BankID och MitID blir allt viktigare för att stärka konsumenternas tillit.
Använd fingeravtryck när du betalar?
Framtida shoppingupplevelser kommer sannolikt att innehålla biometrisk autentisering såsom ansiktsigenkänning eller fingeravtryck, som alternativ till den traditionella pin-koden. Skepsisen mot biometrisk autentisering är relativt stor, bara 40 procent av konsumenterna skulle i dagsläget känna sig bekväma med det. Men även här finns generationsskillnader. De yngre konsumenterna är generellt mer positiva till den nya teknologiska utvecklingen och anser att biometrisk autentisering bidrar till en säkrare köpupplevelse.
Återförsäljare bör därmed hålla koll på denna teknik och hur den utvecklas framåt, eftersom den kan bli ett alternativt sätt att förstärka känslan av säkerhet vid ett köp.
Snabb tillväxt för digitala plånböcker
Betalkort är fortfarande den vanligaste betalningsmetoden i fysiska butiker. I hela Norden använde sig 46 procent av konsumenterna ett betalkort vid sitt senaste inköp. Payments in the Nordics visar dock att nästan en tredjedel av Generation Z använde digitala plånböcker eller Swish/Mobile Pay/Vipps för sina senaste inköp i butik. Det är det enda betalsättet som växer i fysiska butiker. Bland Baby Boomers är det däremot bara åtta procent som väljer ett digitalt betalsätt idag. Det är därför viktigt att erbjuda en kombination av traditionella och digitala betalsätt.
Köande uppskattas inte av någon åldersgrupp. Generation Z och Millennials (födda 1981 till 1996) är särskilt besvärade av långa köer. Generation X (födda 1965-1980) och Baby Boomers är mer påverkade av tekniska problem i butik, visar rapporten.
Att ha olika typer av kassor, traditionella för de äldre men också självbetjäningskassor, scan and pay, för de yngre, är bra för att undvika onödig frustration.
Payments in the Nordics
En omfattande rapportserie från Svea Bank, som i år publiceras för tredje året i rad i samarbete med HUI Research.
Den första delen, "The Generational Insight Report", fokuserar på betalningsvanor mellan generationerna, medan den andra delen "Payments in the Retail Landscape of Tomorrow" lanseras i mars 2025.
Rapporten baseras på expertkunskaper och en kundundersökning med 4000 deltagare från Sverige, Norge, Danmark och Finland, genomförd i oktober 2024.