Ett nischat sortiment kan många gånger bädda för trogna kunder och fin tillväxt. Det är e-handelsföretaget Racketspecialisten ett tydligt bevis på. När företagets senaste verksamhetsår lades till handlingarna, stod det klart att bolaget under året hade nått 22,3 miljoner kronor i omsättning.
Siffran innebär en ökning på nära 26 procent från förra årets omsättning, och en ökning på nära 62 procent jämfört med för tre år sedan.
- Jag upplever att konsumenter idag är intresserade av att investera i sina fritidsintressen och i aktiviteter som främjar en god hälsa. Vår nisch är tydligt kopplad till allt detta, skriver Magnus Engardt på Racketspecialisten i ett mejl till Ehandel.se.
Resultat pĂĄ 2,1 miljoner
Ett nischat sortiment behöver inte heller betyda att det innehåller få produkter, konstaterar han.
- Vi har ett mycket stort utbud och racketsport är mycket mer än racketar. Skor och kläder är exempel på andra produktgrupper där vi märker en ökad efterfrågan.
Ni har haft en stabil tillväxt de senaste åren, vad beror det på?
- Vi har sedan start fokuserat på kundvärde och kundtillfredsställelse före snabb tillväxt. Detta har medfört att vi kunnat behålla en hög kvalitet i vår verksamhet och därmed vuxit kontrollerat.
Även på resultatraden har Racketspecialisten sett en stabil ökning under de senaste åren. Under det senaste verksamhetsåret nådde företaget ett rörelseresultat (EBIT) på 2,1 miljoner kronor.
Vem är er typiska kund?
- Den typiska kunden är en man i åldern 35-45 år. Relativt hög inkomst och stort intresse för racketsport.
"Krävs mycket kunskap och erfarenhet"
Magnus Engardt berättar att Racketspecialistens största konkurrenter utgörs av aktörer i Centraleuropa som försöker ta marknadsandelar i Norden, framför allt genom att erbjuda lĂĄga priser. Racketspecialisten ska dock ha lyckats möta den konkurrensen med liknande priser, samtidigt som kunden ocksĂĄ fĂĄr snabbare leverans och bra kundtjänst.Â
- Racketsport är en relativt komplex sport vad gäller utrustning. Det krävs mycket kunskap och erfarenhet för att på rätt sätt guida en kund under köpprocessen av exempelvis ett tennisracket. Jag tror att detta delvis förklarar varför de större sportkedjorna i Sverige inte alltid ses som en intressant återförsäljare hos konsument, skriver han.
Vad har ni annars för spännande saker på gång framöver?
- Vi har alltid många spännande idéer på gång. Vi kommer bland annat att inom en relativt snar framtid expandera och etablera oss på fler marknader i Europa. Idag är vi verksamma i hela Norden.