Med skräddarsydda glasräcken för altaner och balkonger har e-handeln Räckesbutiken brutit ny mark inom byggbranschen. Det växande Ängelholmsföretaget blickar nu mot nya marknader.
Andreas Wedberg är delägare på Räckesbutiken och en av företagets två grundare. Han startade företaget 2010 tillsammans med sin kusin André Svensson. Vid årets början trodde han att årets omsättning skulle hamna på drygt 28 miljoner, men nu ser det snarare ut att bli 33.
- Det går fantastiskt bra. Det går betydligt bättre än vi hade räknat med. Det här året lade vi en offensiv budget, tyckte vi, där vi skulle öka med 50 procent och i dag ligger vi på 80 procent. Det är ju en jättetrevlig utveckling. Jag brukar vara rätt bra på att gissa men det här året blev det helt fel, säger han.
Andreas Wedberg inleder intervjun med att säga att han tycker att e-handelsbranschen ibland kretsar lite väl mycket kring frågor som frakt, logistik och lager, och lite för lite kring det som är företagets produkt.
All tillpassning av Räckesbutikens produkter sker i Ängelholm
Och Räckesbutikens produkt är förvisso speciell. Företagets affärsidé går ut på att via e-handel sälja specialanpassade räcken i glas med tillhörande detaljer i trä, alluminium eller rostfritt stål. Kunden får varorna hemskickade och monterar sedan ihop sitt räcke själv.
- När vi byggde den här tjänsten var den helt unik, sen har det poppat upp ett antal kopior. Jag brukar alltid säga att det är smickrande om man blir kopierad. Det betyder att man gör någonting rätt, säger Andreas Wedberg.
Vad är anledningen till att det går så bra, tror du?
- Vi vet inte riktigt. Vi har försökt att analysera, men det är väldigt svårt att mäta. Vår tyska expansion har bidragit mer än vi trodde, vilket är jättekul. Men vi ökar egentligen på alla marknader. Vi försöker jobba nära kunden och följer upp och tar kontakt, vilket vi ju kan göra eftersom vi har ett snittordervärde på 12 000 kronor. Vi lägger mycket fokus på varje individuell kund. Vi får mycket positiv feedback och kunderna känner sig väl omhändertagna.
Kunden kan välja mellan alluminium, rostfritt stål och trä till sina räcken
- Vi brukar säga att vår köpupplevelse inte tar slut förrän kunden har skruvat i sista skruven. Hos andra tar den slut när man har packat upp det man beställt.
Andreas Wedberg har tidigare arbetat inom IT-branschen och hans kollega André Svensson har varit verksam som glasmästare. Idén till företaget fick de efter att André Svensson hjälpt en kund med ett specialtillverkat räcke. De insåg att det kunde finnas en större efterfrågan på liknande produkter. Efter att ha börjat i liten skala kom plötsligt tre beställningar in under en vecka, och så småningom utvecklades företaget.
- Han kom ju med produktkompetensen och jag kom med IT-kompetensen. Många konkurrenter kommer antingen från ena eller andra sidan. Där tror jag att vi har en styrka, säger Andreas Wedberg.
Varje glasskiva går igenom flera maskiner innan de lämnar anläggningen
Trots att företaget i dag, förutom Sverige, även finns i Danmark, Norge, Finland och Tyskland, drivs all verksamhet från anläggningen i Ängelholm. Där tillpassas alla delar i rätt storlek och alla 19 anställda arbetar därifrån, oavsett vilken marknad de arbetar för.
Är det praktiskt att ha allt på samma ställe?
- Ja, det är det vi ser som nyckeln till vår affär. Att vi erbjuder en skräddarsydd produkt, och att vi gör allt härifrån, det beror ju på att vi finns här. Det har aldrig varit intressant att lägga det någon annanstans. Vi ska inte producera 10 000 enheter av någonting utan varje order måste behandlas på ett nytt sätt. Jag tycker att vi ligger bra till ur ett europeiskt perspektiv.
Räckesbutiken omsätter stora mängder glas varje vecka
Nu undersöker Räckesbutiken möjligheterna att ta företaget till fler marknader. Som intressanta länder nämner Andreas Wedberg England, Frankrike och Polen. Även Österrike är placerat högt på listan. Där kommer lanseringen att ske redan i år.
- Det känns ganska naturligt eftersom vi får en del förfrågningar därifrån redan i dag, eftersom de ser vår tyska sajt. Då kan vi använda den personalen vi redan har.
- Det som är extremt viktigt för oss är att hitta rätt person. Det kanske inte räcker att bara kunna språket, utan man ska gärna ha kunskap om samhället, och hur det fungerar med till exempel byggregler.
Varje glasskiva skärs med hjälp av ett särskilt datorsystem till efter kundens önskemål
Vad finns det för utmaningar i er bransch?
- Vår utmaning ligger till största delen i att övertyga kunden om att det här är en produkt de kommer att kunna klara av att montera. Eller att det blir rätt vid deras beställning.
Även om så mycket glas som möjligt tas tillvara inträffar förstås missöden
Den utmaningen har Räckesbutiken hanterat bland annat genom att satsa på sin kundtjänst, och genom att tillhandahålla instruktionsvideor för hur räckena ska monteras.
- En gång i tiden när vi började sälja det här hade vi inte med en enda instruktion. Det är ganska komiskt att tänka på det i dag. Då hade vi kunder som ringde och frågade "var är manualen?" och vi fick svara att det inte fanns någon. Det var ganska pinsamt. Vi fick ge tipset att om man lägger ut alla delar så är det ganska självförklarat, säger Andreas Wedberg med ett skratt.
- Men det är ju ett sätt att bli ännu mer professionella, att kunna visa hur varje moment går till. Vi har skrivna manualer men alla kanske inte förstår dem, så videorna har tagits väl emot, tillägger han.
Efter tillskärningen putsas alla skivor i en annan maskin
Hur är det med frakten? Är den komplicerad med så stora varor som ska skickas?
- Nej, logistiken löser vi en gång och sedan är det löst. Det är inget som blir ett problem. Men våra grejer är ju speciella. När vi skickar glas kan det väga 700-800 kilo och vara en pall med konstiga mått. Frakterna blir ju förhållandevis dyra, men eftersom vi har en produkt som hela tiden räknas ut så blir det ju väldigt lätt för oss att kompensera.
- Frakten tittar vi på i stort. Det är dyrare att skicka något till Luleå än till Malmö men de betalar ändå samma summa. Sen vill vi inte gå back på frakterna så det blir indirekt så att kunden i Malmö får betala en del av frakten till kunden i Luleå.
Glaset packas i specialtillverkade pallar, och resten skickas i paket. "Det är här det ser ut mest som i en vanlig e-handel", säger Andreas Wedberg om lagerhyllan
Vad händer om kunden inte gillar det den beställt?
- Det har faktiskt aldrig hänt. Det som kan hända är ju att vi skickar fel av en vara, hittills har det inneburit att vi inte ber om att få tillbaka det som skickats ut. Och vi kan undantas från ångerrätt eftersom produkterna är skräddarsydda för varje kund. Så vi har inget returflöde.
En annan utmaning för företaget är att det förstås inte går att förmedla exakt hur ett räcke känns eller ser ut via en bild. Räckesbutiken ger därför kunderna möjligheten att besöka företaget i Ängelholm, och funderar i dagsläget på hur de skulle kunna utvidga sin omnikanalsstrategi.
Logistiken är inget problem för Räckesbutiken som har miljoner idéer för framtiden
- För oss innebär det egentligen någon sorts fysisk representation. Det är något vi har med oss och absolut tittar på. Hur det ska gå till exakt, det får vi se.
- Vi har faktiskt bara funnits i fyra år och vuxit snabbt, vilket gör att allt inte har hunnits med. Det finns miljoner tankar, men tiden är väl lite emot oss där. Det är ganska enkelt att hantera allting när man är fyra eller fem stycken men när man är 19 eller fler så är det lite svårare. Där ligger vår största utmaning, att få ihop organisationen, avslutar Andreas Wedberg.