ANNONS

Rabattkoder kan både hjälpa och stjälpa E-butiken

Rabattkoder kan både hjälpa och stjälpa E-butiken

Rabattkoder kan vara ett bra sätt att locka kunder, alla vill vi ju göra ett klipp. Men enligt detaljhandelsexperten, Jason Goldberg, kan rabattkoder av just den anledningen också vara dåligt för affären. De kan till och med skrämma iväg dina kunder.

ANNONS

När det gäller att förbättra sin e-handelssida så är ofta kassasidan det bästa stället att börja. Om en kund har sett till att kolla genom vilka produkter du säljer, lagt dem i sin varukorg och gått vidare till betalningssidan, då gäller det att se till att det inte finns något som får dem att avbryta köpet.

Enligt Jason Goldberg som driver bloggen Retail Geek, och som har över 20 års erfarenhet av detaljhandeln, är ett vanligt förekommande fel ett alltför framträdande fält för rabattkoder.

Rabattkoder är ett viktigt verktyg, och det gäller att fältet för kampanjkoder är lätt för användarna att hitta och använda, men enligt Goldberg är det viktigt att fältet inte avbryter kassaflödet för dina kunder.

– Ett misstag som jag ofta ser är att man har en tom ruta där användaren ska fylla i sin kod. Sedan födseln har vi alla betingats med att när vi ser en ruta, då ska vi fylla i den. Så även om de flesta börjat kassaprocessen utan avsikt att använda en rabattkod, så känns det fel att lämna den rutan tom när de kommit så pass långt.

Jason Goldberg väljer att lyfta fram Sears e-handel som ett tydligt exempel, deras kassa ska tydligen ha ett väldigt framträdande fält för rabattkoder.

– Man kan nästan höra användaren tänkande, "Oj, jag borde fått tag i en rabattkod innan jag började handla. Jag kommer inte att få samma erbjudande som alla andra”. Och alltför ofta, lämnar de din nätbutik och börja leta efter en kampanjkod i stället.

Titta på alternativa lösningar

När kunderna väl lämnat butiken är chansen stor att de inte kommer tillbaka. Enligt Goldberg gäller det att ha koll på hur ofta det här sker, något man kan kolla upp med hjälp av olika verktyg, till exempel Google Analytics.

Goldberg nämner också Google Keyword Tool som kan hjälpa användaren att se olika sökningar, och återigen lyfter han fram Sears som ett exempel.

– När det gäller Sears söker användare efter ”Sears Promo Code” 110 000 gånger i månaden. Förutsatt ett genomsnittligt ordervärde på 150 dollar så sätter Sears 16,5 miljoner dollar på spel varje månad. Och även om kunden kommer tillbaka så har de oftast hittat en kampanjkod, något som ger lägre vinst.

Lösningen enligt Jason Goldberg är att i stället att göra fältet för rabattkoder till en klickbar länk. När kunden sen klickar på länken så öppnas det upp ett fält där kunden kan skriva in en eventuell rabattkod. En metod som både Target och Zappos använder sig av.

– Ett annat alternativ är att hjälpa dem att hitta en rabattkod på din webbplats. Du kan ha en banner med ett erbjudande om billigare frakt, eller en länk som tar kunden till en sida på din sajt som listar giltiga kampanjer. Officemax är ett bra exempel på en e-handel som använder den här taktiken.

Summan av kardemumman är helt enkelt att se till att konsumenter med en rabattkod enkelt kan använda den, men samtidigt se till att du inte skrämmer iväg kunder med en hög köpintention från din e-handel.

 

Källa: retailgeek

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se