Betalbolagen har poppat upp som svampar i skogen de senaste tio åren, även om Klarna fortsatt är den största aktören i Sverige. Men det finns en tydlig konkurrent – och det är Qliro, betalbolaget som tidigare ingick i Qliro Group-koncernen som upplöstes under 2019 då de kvarvarande bolagen Qliro, CDON och Nelly blev separat noterade på Nasdaq Stockholm.
Redan 2010 börsnoterades koncernen på Stockholmsbörsen, men då under CDON-flagg. I början av 2015 bytte aktien dock namn till Qliro Group. Andra viktiga händelser under 2010-talet var att man bland annat sålde vitvarubutiken Tretti.se och Lekmer, för att skapa en mer fokuserad portfölj.
Under hösten rapporterades det bitvis friskt om Qliro, verksamt inom krediter och betalningar. Det gick trögt med intjäningen. Och den dåvarande vd:n Carolina Brandtman blev tvungen att lämna bolaget i slutet av november. Även aktien har hittills haft en dalande kurs, från att ha börjat handlas runt 30 kronor så steg den till en topp på drygt 63 kronor i början av förra året till att nu handlas för runt 17 kronor.
Styrelsen bedömer att det nu är rätt tillfälle för ett nytt ledarskap som kan leda Qliro mot ökad lönsamhet och fortsatt tillväxt, var beskedet från Lennart Jacobsen den 25 november, numera, på egen begäran, avgående ordförande i Qliro.
Hård KV-kritik
I höstas avslöjade även SvD att en kund, efter att ha e-handlat och betalat med Qliro, hade fått totalt 18 mejl med reklam för Qliros kreditlösningar. Kunden uppfattade det som spam. Qliro försvarade sig med att det var fråga om automatiserade utskick, efter att en algoritm hade tolkat det som att kunden ville ha mer av den typen av reklamutskick. Bolaget bestämde sig efter dessa händelser att omgående sluta med den typen av utskick. Och så har det förblivit.
LÄS ÄVEN: KV hotar med rättsliga åtgärder – nu svarar Qliro på kritiken
Men ärendet hann landa hos Konsumentverket (KV) som klandrade Qliro för att ha agerat felaktigt. KV menade att det var "ett typexempel på en påträngande kreditmarknadsföring" och att den stod “i direkt strid med måttfullhetsbestämmelsen". KV hotade med rättsliga åtgärder och ta fallet till Konsumentombudsmannen. Ärendet är dock fortfarande öppet och Qliro väntar på besked.
Och nu kanske ljusare tider ändå väntar, efter höstens turbulens. Under det fjärde kvartalet i fjol så ökade rörelseintäkterna till 106,1 miljoner kronor, mot 99,8 miljoner motsvarande kvartal året innan. Vid årsskiftet stod det klart att Jonas Arlebäck tar över som tillförordnad vd. Han är bosatt i Göteborg sedan många år tillbaka och ska fortsätta att pendla upp till Stockholm tre till fyra dagar i veckan. Så har han gjort under hela sin karriär.
"Inga skräpkrediter"
Ehandel fick en intervju med Jonas Arlebäck, som närmast kommer från kredithanteringsbolaget Lowell. Där har han hunnit vara både vd för Sverige och CFO för Norden. Under större delen av sin karriär har han varit managementkonsult på revisions- och rådgivningjättarna Mckinsey och Accenture. I februari klev han in i sin nya roll som tillförordnad vd för Qliro.
Qliro hade ju varit kund till Lowell och jag noterade då att det var ett välskött bolag med bra kreditvärdighet och ordning och reda i alla led. Vi köpte aldrig några skräpkrediter från Qliro, som vi kunde få från till exempel nischbanker. De som fick kredit via Qliro hade verkligen möjligheten att betala tillbaka sina krediter, säger Jonas Arlebäck och fortsätter:
Det var personer med betalförmåga som sedan kunde betala av sina krediter. Och det är något jag sedan också har fått verifierat sedan jag klev in här. Det här är också en marknad som är under snabb förändring. Så det är kul att få vara med.
Han pekar också på att Qliro har väldigt nöjda kunder, både e-handlare och slutkonsumenter, vilket bolagets kundnöjdhetsindex indikerar, enligt vd:n. En annan USP som Jonas Arlebäck pekar ut är att Qliro jobbar nära e-handlarna.
Vi har byggt upp en bra datainfrastruktur och kan ta del av kundernas data på ett bra sätt. Men till skillnad från våra konkurrenter så delar vi med oss av kunddata tillbaka till handlarna. Vi tar en hel del data i checkouten men sedan ger vi tillbaka den på ett strukturerat och bra sätt för att vi tillsammans med handlarna ska kunna utveckla deras affär.
Han säger att de på den punkten skiljer sig mycket från Klarna som, vilket är allmänt känt, inte delar särskilt mycket data med handlarna.
Är klarna mer konsument-tillvända medan Qliro står närmare handlarna, skulle du säga?
Jag vill inte uttala mig om konkurrenter, egentligen. Men min bild är att Klarna går mer mot att bli en marknadsplats. Den datan de fångar in är värdefull för framför allt dem, tror jag, eftersom de inte delar med sig den i någon större utsträckning, tillbaka till handlarna. Köpet av Pricerunner i höstas pekar också i den riktningen, alltså att de går mer mot att bli en marknadsplats.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski avvisade dock, i en intervju med Ehandel i höstas, med bestämdhet, om att så är fallet. I stället handlar det om att via appen driva organisk trafik till e-handlares respektive appar. Samtidigt vill bolaget fortsatt göra det så enkelt som möjligt att klicka hem varor från nätet, genom en smidig “one click”-checkout, hävdar han.
LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”
Vår ambition är inte att bli en marknadsplats för e-handlare och inte heller att bli "ett Amazon". Istället vill vi hjälpa våra handlare att bli konkurrenskraftigare alternativ till Amazon. Vi vill även göra dem mindre beroende av Google och Facebook när det kommer till att driva organisk trafik. Vi har bara goda intentioner gentemot e-handeln, sa Sebastian Siemiatkowski till Ehandel, och tryckte även på att exempelvis banker i alla tider har lagt vantarna på mycket kunddata för att kunna rikta erbjudanden, och att Klarna är just en bank i grunden.
Inga publika mål
Vad ser då Qliros vd Jonas Arlebäck för förbättrings- och utvecklingspotential för bolaget han leder? Jo, han ska i närtid framför allt jobba med att växla upp marknadsföringen mot handlare och beslutsfattare inom e-handeln ännu mer, så att företaget blir ännu bättre på att synliggöra deras styrkor för handlare.
Har du som nytillträdd vd satt några finansiella mål?
Nej styrelsen har valt att inte ha några publikt finansiellt mål nu. Vi håller ju på och byter ordförande och det kanske blir en annan regim därefter och därmed en ny inriktning. Vi får helt enkelt se efter stämman i maj.
Men det jag kan säga mer allmänt är att målet är att växa ”top line” (intäkter) snabbare än våra kostnader. Marginalen ska alltså kontinuerligt öka.
Hur ser er position ut i betallandskapet, hur ser konkurrenssituationen ut?
Som jag ser det är vi den enda fokuserade betalningsleverantören som ligger riktigt nära handlarna. I USA ser vi hur Klarna verkligen tagit steg mot en marknadsplats och det kommer nog hända i Norden nu också. Det är då vi fokuserar på att vara betalleverantören för e-handlarna. Nischbankerna ser jag mer använder betallösningar som en rekryteringskanal till deras kärnverksamheter som fastighetsutlåning och kreditkort.
Klarnas vd tillbakavisar, som sagt, dock alla påståenden om att de är i färd med att bygga upp en marknadsplats.
Men Qliro vill alltså vara e-handlarnas vän, menar du?
Ja, vi vill vara deras vän och förstå deras kärnprocesser så att de kan fatta bra beslut på den data som vi delar med dem. Men vi måste såklart också fortsätta att ha en enkel säker och flexibel lösning – och erbjuda det bästa för kunderna. Annars så vänder de ju i checkouten om det är krångligt då vill ingen handlare samarbete med oss heller. Men vi fokuserar mer på att hjälpa handlarna att maximera värdet av deras kundresa.
I höstas fick Qliro mycket kritik för sina utskick med kreditreklam, som därefter stoppades. Hur ser du på det idag?
Jag är nytillträdd och har inte ägnat någon tid i att rota i det. Huvudprodukterna är betallösningar och tjänster kring betalningar. Lån är inte vårt fokus.
Men varför har ni kredittjänster?
För att konsumenterna efterfrågar det, precis som man efterfrågar direktbetalningar och kort.
Men skuldberget växer ju hela tiden i Sverige är det en rimlig business ur ett rent moraliskt perspektiv? Det finns ju reda en uppsjö av kreditaktörer.
Ja, om man vill vara konkurrenskraftig måste man erbjuda det kunderna efterfrågar, det går inte att ta bort det helt. Då överlever man inte. Både kunder och handlare vill ha det i paletten.
På kreditsidan erbjuder man i dag tjänsterna “buy now pay later”, faktura och delbetalning.
Det kommer även nya spännande betalmetoder nu, till exempel Swish Norden, som nu ska lansera direktbetalningar till bankkonton i Norden. Det tror jag blir attraktivt på något års sikt. Apple Pay har inte slagit igenom här än men om det gör det får vi hänga med där också.
Jonas Arlebäck trycker återkommande också på att Qliro inte är en bank utan ett fintechbolag. Han anser också att nischbankerna har börjat att bli lite eftersläpande på fintechområdet. Qliro fyller därför en viktig funktion, menar han.
Det är inte betallösningar som är deras huvudfokus direkt medan det ligger i vårt DNA. Digitalisering och teknik har vi i ryggmärgen.
Men är ni sugna på att bredda er och inrikta er mer mot konsumentnischade lösningar – och till exempel, vad vet jag, köpa en aktör som Prisjakt eller liknande för att kontra Klarnas Pricerunner-förvärv?
Det ligger inte i vår strategi och jag har svårt att se att vår styrelse skulle välja en sådan linje. Det är lite att gå emot handlarna att börja ta data från en handlare för att skapa prisjämförelser, det skapar ovänner bland handlare, tror jag.
Vaksamma på cyberattacker
Men han flaggar samtidigt för att en reviderad strategi är beslutad. Flera nyheter i ämnet ska presenteras i april. Men mer vill han inte säga i nuläget.
Jag vill avvakta tills dess, säger han.
Det pågår ett krig i Europa. Hur påverkar omvärldssituationen er just nu som betalföretag?
Vi har ingen verksamhet österut. Men samtidigt är vi förstås en del av det finansiella systemet i Norden så vi är väldigt vaksamma på cyberattacker och vi har en extra hög beredskap nu där vi tillsammans med teknikleverantörer och hosting-partners har diverse olika backup-planer.
Har detta förebyggande arbete intensifieras nu?
Det är ett ständigt pågående arbete som börsnoterat företag och under FI:s tillsyn, men ja det har ökat nu.
Har ni några säkerhetssamarbeten tillsammans med andra betalaktörer i Norden?
Vi har en ständigt pågående dialog. Sedan har vi ökat översynen inom cyber security och jobbar med olika säkerhetspartners.
Mer om Jonas Arlebäck
Bor: Göteborg.
Ålder: 51
Familj: Fru och tre barn. Ett barn bor hemma fortfarande, övriga är utflugna.
Intressen: Jag spelar en hel del tennis. Sedan gillar jag att grovjobba i trädgården och att nörda ner mig e-handel. Jag har de senaste veckorna bland annat träffat CDON, Egmont som är en stor e-handelsinvesterare, besökt Jollyrooms lager och pratat med vänner som investerat i NA-KD.
Motto: Inkluderande factfulness är mitt motto. När vi fattar beslut och kommunicerar så ska det ske inkluderande gentemot kunder.