Qliro är betalbolaget som konkurrerar med Klarna. Båda försöker vara e-handlarnas bästa vän. Qliro har dock i sin kommunikation försökt utmåla Klarna som ett mer konsumenttillvänt bolag, medan Qliro är e-handlarnas närmaste polare.
Klarna har dock förstås aldrig hållit med om den beskrivningen. Sistnämnda anser sig vara lika mycket e-handlarnas som konsumenternas bundsförvant.
Nu har Qliro i alla fall stoppat in en AI-lösning i sin checkout. Algoritmen ska analysera kunddata i realtid, för att snabbt skapa riktade kampanjer mot samma kund.
Det hela handlar förstås om att få fler kunder att e-handla mer än vad de kanske hade tänkt. Algoritmen ska alltså öka konverteringsgraden. E-handlaren ska också få mer tid över till annat, än att behöva jobba med riktade kampanjer.
Nu återstår det att se om e-handlarna gillar den nya automatiserade check-lösningen.
Konkurrensen inom e-handeln blir allt hårdare och det är idag en affärskritisk fråga att optimera kundupplevelsen och höja det genomsnittliga ordervärdet. Genom att förena Qliros ledande checkoutlösning med unika upsell-funktioner och Sift Labs innovativa konverteringsverktyg (företaget bakom algoritmen reds. anm), skapas betydande mervärde för anslutna e-handlare, kommenterar betalbolagets vd Christoffer Rutgerssons, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Qliros nya vd om vägen framåt: ”Vi ska vara e-handlarnas bästa vän”
LÄS ÄVEN: Betalbråket Klarna-chefen rasar över Qliros sågning: ”Direkt felaktigt”