ANNONS

Qliro Group vill börsnotera eller sälja Nelly

Qliro Group vill börsnotera eller sälja Nelly
Marcus Lindqvist

Satsar på tre självständiga bolag.

ANNONS

Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Fashion - det vill säga Nelly. De tre affärsområdena har varit Qliro Groups fokus under de senaste åren, eller i stort sett sedan Marcus Lindqvist tillträdde som ny vd för koncernen.

"Kan utvecklas vidare på egen hand"

När den nya inriktningen väl var utstakad dröjde det inte länge förrän Qliro Group började sälja av sina övriga bolag, och Tretti, Lekmer och Gymgrossisten har alla fått nya ägare.

LÄS ÄVEN: Babyshop köper Lekmer

Nu kommer Qliro Group med nästa drag - nämligen att koncernen vill driva sina tre kvarstående fokusområden till tre helt självständiga bolag.

- Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly börjar nu nå tillräcklig storlek för att kunna utvecklas vidare på egen hand. Givet bolagens mognadsgrad och den starka under­liggande tillväxten inom respektive område ser vi nu att det är möjligt för bolagen att stå på egna ben och själva skapa de bästa förutsättningarna för att stärka varje bolags konkurrens­kraft, säger Marcus Lindqvist, vd och koncernchef för Qliro Group, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Qliro Group redo att gå vidare: "Nyförvärv ingen omöjlighet"

Säger upp personal?

Arbetet med att göra om koncernens upplägg väntas ta som högst två år, och under den tiden ska Qliro Group bland annat också "utvärdera en börsnotering eller avyttring av Nelly", heter det i pressmeddelandet.

- Vi kommer även att utvärdera en börsnotering eller avyttring av Nelly och potentiella strukturaffärer för CDON Marketplace i syfte att förstärka dess position som Nordens ledande marknadsplats, säger Marcus Lindqvist.

Exakt vad omställningen hos Qliro Group kommer att innebära återstår att se, men klart är att det kan bli tal om att minska antalet tjänster.

- Till följd av beslutet att framöver driva verksamheterna som självständiga bolag genomförs en reducering av koncernfunktionerna för att minimera de centrala kostnaderna, skriver Qliro Group.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se