ANNONS

E-handelsgruppen Qliro växer men gör förlust

E-handelsgruppen Qliro växer men gör förlust

Qliro Group, tidigare CDON Group, ökade sin försäljning med 8 procent under årets andra kvartal. Det framgår av bolagets kvartalsrapport där Nelly var största ljuspunkten.

ANNONS

E-handelskoncernen Qliros försäljning landade på 1175 miljoner kronor under årets andra kvartal. En ökning med 8 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt gjorde man en en rörelseförlust på 3,7 miljoner kronor under perioden. Sämre än under andra kvartalet i fjol, -0,5 miljoner kronor.

– Under det andra kvartalet 2015 fortsatte vi att genomföra vår tillväxtstrategi. De flesta av våra dotterbolag levererade god försäljningstillväxt samtidigt som utrullningen av Qliro Financial Services fortsatte i hög takt, säger Paul Fischbein, VD och koncernchef.

Under det andra kvartalet var Nelly för första gången, omsättningsmässigt, gruppens största bolag. Tillväxten i Norden var cirka 25 procent för klädsajten och en viktig del av Nellys tillväxtstrategi är att öka andelen försäljning av egna varumärken enligt Fischbein.

– Det är därför glädjande att kunna konstatera att försäljningen av produkter under egna varumärken har accelererat och uppgick till 35 procent av Nellys omsättning under det andra kvartalet. Denna framgång kommer att vara central för Nellys framtida lönsamhet.

Ska ta nästa steg

Under 2014 lanserades betalningslösningen Qliro Financial Services och enligt rapporten har man sedan fjärde kvartalet i fjol hanterat över 1,5 miljoner kundorder samt hanterat affärsvolymer som överstiger 1 miljard kronor.

Under andra kvartalet fortsatte utrullningen av betallösningen i Finland där alla koncernens sajter nu erbjuder Qliro som betalningsalternativ. Man har även anslutit sina första kunder utanför koncernen, men man har större planer än så för bolagets verksamhet inom finansiella tjänster.

– Vi ansökte om tillstånd att bli kreditmarknadsbolag tidigare under året och i samband med att vi erhåller tillståndet kommer det att skapa intressanta förutsättningar för lansering av nya initiativ och lansering av betallösningen på ytterligare marknader, säger Paul Fischbein.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se