ANNONS

Qliro Group börjar året med en tillväxt på 8 procent

Qliro Group börjar året med en tillväxt på 8 procent

E-handelskoncernen Qliro Group rapporterade ett relativt bra 2014 med en omsättning på 5 miljarder kronor och en försäljningstillväxt på 15 procent. Nu har siffrorna för första kvartalet 2015 landat och man börjar året med en ökning på 8 procent.

ANNONS

Qliro Group som just nu rullar ut sin betallösning i andra länder rapporterar fortsatt säljmomentum för koncernens verksamhet som inte bara består av en betallösning, även om den bär koncernens namn.

Omsättningen ökade med 8 procent under årets tre första månader och uppgick till 1,2 miljarder kronor. Rörelseresultatet har minskat sedan föregående år och landar på minus 16 miljoner kronor, jämfört med i fjol då rörelseresultatet var nära noll. Räknar man bort betaltjänsten Qliro så skall koncernens rörelseresultat landa på -1,3 miljoner kronor.

Resultatet efter skatt blev -29,4 miljoner. Trots ett negativt resultat, som delvis kan tillskrivas investeringar, så ska nätbutikerna inom koncernen växa som bara den.

- Nelly växte med drygt 15 procent och utvecklingen på hemmamarknaden, Sverige, var fortsatt god med en tillväxt över 20 procent. Andelen försäljning under egna varumärken ökade under kvartalet och uppgick till 37 procent, säger Paul Fischbein, VD och koncernchef.

Nätbutiken Lekmer slår dock Nelly på fingrarna med en försäljningsökning på 45 procent. Tretti landade på 15 procent precis som Nelly. Gymgrossisten växte bara med 7 procent under första kvartalet men ska ha en marginal (EBIT) på nästan 8 procent. Andra verksamhetsdelar som rapporterar positiv EBIT-marginal är CDON Marketplace och Tretti.

Överlag säger man sig vara nöjda med utvecklingen med tanke på de investeringar som bland annat görs i deras betaltjänst Qliro.

- Qliro Groups säljmomentum fortsätter och samtliga segment uppvisar stabil tillväxt under det första kvartalet. Trots betydande investeringar i verksamheten är det underliggande rörelseresultatet i linje med första kvartalet föregående år, säger Paul Fischbein.

CDON Marketplace, koncernens satsning på en marknadsplats för externa handlare, ska även den rulla på bra. Antalet e-handlare som använder plattformen räknas nu till över 500 stycken.

Utöver satsningar på deras betaltjänst och marknadsplats har man även flyttat om på lagret.

- Vi fortsätter att investera i våra verksamheter och utöver den fortsatta investeringen i betallösningen genomfördes Lekmers flytt av lagerverksamheten till Stockholm under slutet av kvartalet. CDONs lagerkonsolidering fortsatte också som planerat och förväntas vara slutförd under tredje kvartalet 2015, avslutar Paul Fischbein.

Den fullständiga rapporten hittar ni här (.pdf).

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap