Efter en större granskning som SvD publicerade i början av veckan, har betalföretaget Qliro hamnat i hetluften. Anledningen Àr att tidningens fakturaköp av mascara frÄn e-handelsföretaget Caia Cosmetics hade följts av inte mindre Àn 18 erbjudanden om privatlÄn via e-post. Avslöjandet ledde till reaktioner pÄ flera hÄll, bland annat frÄn e-handlaren sjÀlv.
Det lÄter inte alls bra. Vi vill sÀlja vÀrldens bÀsta make-up och vill inte att vÄra kunder ska utsÀttas för marknadsföringskampanjer pÄ vÄr bekostnad oavsett om det Àr blancolÄn eller annat, sÀger Caia Cosmetics vd Mikael Snabb till SvD.
18 mejl om blancolÄn om man har gjort ett köp, det Àr inte nÄgot som vi vill bidra till. Jag kommer att ta ett samtal med Qliro och frÄga dem om det Àr sÄhÀr det gÄr till, fortsÀtter han.
Nu har Qliro tagit till sig av kritiken och bestÀmt sig för att sluta erbjuda marknadsföring av privatlÄn via e-post. Företaget hÀnvisar till en "nÀra dialog" med sina handlare som anledning till beslutet. Dessutom har Konsumentverket beslutat att inleda en granskning mot Qliro.
Qliros marknadsföring av privatlÄn per e-post har den senaste tiden varit föremÄl för granskning. Kritiken har frÀmst rört mÀngden marknadsföringsutskick gÀllande Qliros privatlÄn, som skickats ut efter ett köp i en av vÄra handlares webbshop. I samband med att kritiken nÄdde bolaget, stoppades samtliga utskick med omedelbar verkan. Efter en nÀra dialog med vÄra handlare fattade Qliro den 7 september beslutet att permanent sluta med samtliga marknadsföringsutskick gÀllande privatlÄn per e-post. Detta började kommuniceras till handlare den 8 september för vidare offentliggörande idag, den 9 september. Den 9 september meddelade Konsumentverket Qliro att myndigheten förbereder ett tillsynsÀrende baserat pÄ den rapportering som skett. Vi vÀlkomnar denna granskning och kommer att samarbeta medmyndigheten fullt ut, skriver företaget i ett pressutskick.
Qliro menar att deras tanke hela tiden har varit att nÄ ut med företagets erbjudanden till intresserade kunder. Den aktuella granskningen har dock visat att lÄneerbjudanden gÄr ut Àven till personer som inte interagerat med de mejl de fÄtt.
Vi beklagar att vÄra handlare har fÄtt utstÄ kritik som en konsekvens av vÄr marknadsföring av privatlÄn per e-post. I grunden handlar detta om att fokusera pÄ vad som Àr viktigast för Qliro, det vill sÀga goda relationer till just handlarna. Det Àr i vÄrt delade intresse att vÄr gemensamma slutkund endast fÄr relevanta erbjudanden och dÀrför valde vi att ta detta steg och permanent avsluta vÄr marknadsföring per e-post gÀllande privatlÄn, sÀger Qliros vd Carolina Brandtman.
Qliro kommer fortsÀtta att marknadsföra privatlÄn till kunder via företagets app och hemsida.
LĂS ĂVEN: Kassalagen ett Ă„r senare: En fjĂ€rdedel följde inte lagen