Foodora rapporterar idag hur det gick under fjolåret. Tydligen ska marknaden för quick-handel vuxit snabbt för Foodora, som visar upp en tillväxt på 461 procent. Totalt landade omsättningen på nära 4 miljarder kronor (3,98), upp från 710 miljoner året innan.
Vår väg är inte spikrak och det är vår förmåga att agera snabbt och flexibelt, att ändra kurs när det behövs, som medfört att vi är där vi är idag. Att behålla scale-upens snabbhet och prestigelöshet, i ett storbolags kropp, förblir min viktigaste uppgift framöver. Den snabba tillväxt som vi sett under året har möjliggjorts av just denna mentalitet, säger Hans Skruvfors, koncernchef på Foodora, i en kommentar.
De totala rörelsekostnaderna slutade samtidigt på 3,94 miljarder kronor för 2021.
En effekt av skiftet av försäljningsmodell men även drivet av omkostnader för personal för att hantera den stora tillväxten. Rörelseresultatet landade på 40,2 miljoner, en förbättring med drygt 39 miljoner jämfört med föregående år, skriver företaget.
Uppdatering:
Enligt Foodora så består den stora ökningen i omsättning "till viss del av övergången från förmedlings- till återförsäljarmodellen för restaurangsegmentet".