Avtalet med Egmont innebär att Flippys produkter nu får nationell räckvidd i fysisk handel. Det handlar bland annat om de färgglada pennorna, målarböckerna och ritblocken – produkter som gång på gång sålt slut online och som redan nu byggt ett starkt community i sociala medier.
Vi är väldigt glada över samarbetet. Flippy står för det vi också brinner för – att göra skapande kul, tillgängligt och inspirerande för barn och unga, säger Mikael Gauffin, Head of Sales Books, Games & Activities på Story House Egmont.
Idén till Flippy föddes inte i ett konferensrum – utan i en diskussion om barns ökande skärmtid.
Vi ser hur beroendet av skärmar verkligen slukar barn idag. De blir okontaktbara, matas med reklam och tappar fokus. Vi ville skapa ett alternativ som engagerar på riktigt, berättade Cornelis Olsen för Ehandel.se i en tidigare intervju.
Förbud var aldrig lösningen, men ett ritprogram på Youtube – Rita med Alex – blev starten på något större. Det följdes av en lansering av Flippys första produkt, färgpennor, som blev en omedelbar succé.
Sajten lanserades den 16 november 2024 och redan den 10 december var merparten av lagret slut. 1,5 ton pennor såldes till ett värde av nära en miljon kronor.
LÄS ÄVEN: Sålde 1,5 ton pennor - nära 1 miljon på tre veckor
Bakom framgången ligger en strategisk kombination av innehåll, timing och community-byggande. Youtube-serien hade redan fångat uppmärksamhet och Alex bidrog med sitt starka personliga varumärke. Dessutom satsade teamet på genomtänkt socialt innehåll och annonsering riktad mot julklappsjagande föräldrar.
Vi märkte att föräldrar, lärare och barn verkligen älskade våra produkter. Det blev tydligt att det fanns ett behov av både kvalitet och lekfullhet. Nu, med hjälp av Egmont, kan vi möta den efterfrågan i hela landet, säger medgrundaren Marcus Söderberg.
Sedan lanseringen har Flippy fortsatt expandera sortimentet – senast med målarböcker och ritblock som sålt "helt galet", enligt Cornelis Olsen.
Men resan har bara börjat. Under 2025 planerar Flippy att lansera fler produkter och vidareutveckla sin digitala ritklubb – en medlemsplattform med inspiration, tips och tillgång till exklusiva event med förebilder inom kreativitet.
Vi är så tacksamma för alla som varit med från början och hejat på oss och hjälpt oss att utveckla produkter och ett sammanhang som verkligen engagerar. Nu ser vi fram emot att fler ska kunna upptäcka Flippy, även i sin lokala butik, avslutar kvartetten.