ANNONS

Pysselsuccén tog Egmont med storm - nu ska de komma närmare sina fans

Marcus Söderberg, Cornelis Olsen, Mikael Gauffin, Alexander Hermansson och Otis Ingelstam
"Känns nästan overkligt".

Efter att ha sålt slut på 1,5 ton färgpennor och dragit in närmare en miljon kronor på tre veckor, var det bara en tidsfråga innan Flippy skulle ta nästa kliv. Nu är det klart: det kreativa startup-fenomenet tar klivet ut från den digitala bubblan och tar sig an butikshyllorna – via ett rikstäckande avtal med jätten Egmont, som bland annat står bakom Fjellsport, Outnorth, Bagaren och Kocken, Jollyroom och Royal Design.

Bakom Flippy står ett rutinerat fyrspann med stor räckvidd och tydligt syfte. Serieentreprenören Marcus Söderberg, barnprogramledaren och Rackartygaren Alexander Hermansson, designern och e-handelsentreprenören Otis Ingelstam samt Cornelis Olsen, entreprenör och specialist på e-handelsplattformar, har tillsammans byggt det hajpade varumärket Flippy.

LÄS ÄVEN: Från strumpförsäljare till e-handelsmagnat: "Jag har bara börjat"

Vi har haft en fantastisk resa hittills online – men det här tar det till en helt ny nivå. Att få våra produkter tillgängliga i fysiska butiker, känns nästan overkligt, säger teamet bakom Flippy.

ANNONS

Avtalet med Egmont innebär att Flippys produkter nu får nationell räckvidd i fysisk handel. Det handlar bland annat om de färgglada pennorna, målarböckerna och ritblocken – produkter som gång på gång sålt slut online och som redan nu byggt ett starkt community i sociala medier.

Vi är väldigt glada över samarbetet. Flippy står för det vi också brinner för – att göra skapande kul, tillgängligt och inspirerande för barn och unga, säger Mikael Gauffin, Head of Sales Books, Games & Activities på Story House Egmont.

Idén till Flippy föddes inte i ett konferensrum – utan i en diskussion om barns ökande skärmtid.

Vi ser hur beroendet av skärmar verkligen slukar barn idag. De blir okontaktbara, matas med reklam och tappar fokus. Vi ville skapa ett alternativ som engagerar på riktigt, berättade Cornelis Olsen för Ehandel.se i en tidigare intervju.

Förbud var aldrig lösningen, men ett ritprogram på Youtube – Rita med Alex – blev starten på något större. Det följdes av en lansering av Flippys första produkt, färgpennor, som blev en omedelbar succé.

Sajten lanserades den 16 november 2024 och redan den 10 december var merparten av lagret slut. 1,5 ton pennor såldes till ett värde av nära en miljon kronor.

LÄS ÄVEN: Sålde 1,5 ton pennor - nära 1 miljon på tre veckor

Bakom framgången ligger en strategisk kombination av innehåll, timing och community-byggande. Youtube-serien hade redan fångat uppmärksamhet och Alex bidrog med sitt starka personliga varumärke. Dessutom satsade teamet på genomtänkt socialt innehåll och annonsering riktad mot julklappsjagande föräldrar.

Vi märkte att föräldrar, lärare och barn verkligen älskade våra produkter. Det blev tydligt att det fanns ett behov av både kvalitet och lekfullhet. Nu, med hjälp av Egmont, kan vi möta den efterfrågan i hela landet, säger medgrundaren Marcus Söderberg.

Sedan lanseringen har Flippy fortsatt expandera sortimentet – senast med målarböcker och ritblock som sålt "helt galet", enligt Cornelis Olsen.

Men resan har bara börjat. Under 2025 planerar Flippy att lansera fler produkter och vidareutveckla sin digitala ritklubb – en medlemsplattform med inspiration, tips och tillgång till exklusiva event med förebilder inom kreativitet.

Vi är så tacksamma för alla som varit med från början och hejat på oss och hjälpt oss att utveckla produkter och ett sammanhang som verkligen engagerar. Nu ser vi fram emot att fler ska kunna upptäcka Flippy, även i sin lokala butik, avslutar kvartetten.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se