Hanna Lindqvist, är utbildad civilekonom och lärare och undervisade, på gymnasienivå, i e-handel när hon fick idén till Culina Fina, som betyder "det fina köket på latin".
Jag ville ha ett levande exempel att visa och inspirera mina elever med, att det verkligen går att starta en e-handel.
Att det blev just disktrasor och hållare som blev exemplet var helt enkelt för att Hanna Lindqvist inte fick ihop disktrasan med sitt nyrenoverade kök.
Jag tyckte att de disktrasor som fanns på marknaden var fula, de passade inte in i ett nyrenoverat kök, säger hon.
Disktrasan är väldigt typisk svensk får jag lära mig när jag intervjuar Hanna. Den uppfanns 1949 av Kurt, med samma efternamn som Hanna, nämligen Lindqvist. Fast de har inget släktband vad Hanna vet.
När jag har bott utomlands har jag verkligen saknat vår svenska disktrasa.
Så Hanna Lindqvist började helt enkelt köpa in olika färger och disktrasor och testade sig fram hemma i sin egna tvättstuga. Snabbt hängde det disktrasor i alla möjliga färger runt om i hela bostaden. Hannas man hejade på henne men var samtidigt lite frågande.
Ja, det var flera som undrade vad jag höll på med, säger hon och skrattar.
Disktrasan är gjord av ett fantastiskt material, det är 70 procent cellulosa och 30 procent bomull. Cellulosan kommer från skog i Blekinge och bomullen är en restprodukt vid tillverkning av bland annat kläder, säger Hanna Lindqvist.
Det blir nästa land
För Hanna var det viktigt att hennes e-handel säljer endast miljövänliga produkter.
Jag har en tidigare bakgrund från återvinning av glas och metall, så det var viktigt.
Den populäraste färgen på trasorna är svart i Sverige medan i Tyskland och i Norge är den olivgröna trasan populärast.
För två år sedan kunde Hanna Lindqvist omvandla sin dröm till ett heltidsjobb. Idag finns Culina Fina i Tyskland, Norge och Sverige men där tänker inte Hanna Lindqvist nöja sig.
Nästa steg är Holland, avslöjar hon.
Hanna Lindqvist har tagit hjälp av Amazon och Etsy, för att kunna expandera i Europa.
Det har varit viktigt, Tyskland går ännu så länge så där, men jag är hoppfull, måste arbeta mer och bredare med marknadsföringen bara så tror jag att det kan lyfta. Jag har egen hemsida på norska, tyska, engelska och svenska och säljer till de marknaderna via dem. Men via Etsy säljer jag till hela världen, främst USA och Kanada.
"Får få känner till hållaren"
Hanna har, tills nyligen, haft ett lager i Tyskland, men det samarbetet var hon inte nöjd med, så nu har hon sina varor på det ursprungslager som hon startade med och som ligger i Helsingborg.
Culina Fina är även återförsäljare av en dansk uppfinning, en disktrasehållare som man enkelt själv monterar i diskhon, då blir inte trasan på kranan det första man ser när man kommer in i sitt kök.
Där handlar det mycket om att skapa awareness, för få känner till hållaren som är genialisk, säger hon.
Culina Fina har vuxit i omsättning snabbt, det startade blygsamt, för tre år sedan, med en omsättning på cirka 60 000 kronor per år, till att företaget omsatte 1,7 miljoner kronor 2020 och steg till 2,7 miljoner kronor till 2021.
Jag vågar inte riktigt hoppas på en lika stor omsättning i år, med tanke på rådande omvärldsläge men jag hoppas på hösten, mina produkter är riktigt bra och miljövänliga julklappar, säger hon.
Vilka är de största utmaningarna för dig som "liten" e-handlare?
Marknadsföringskostnaderna, de har skjutit i höjden och går inte att dra ned på, utan marknadsföring, ingen synlighet.
Hur marknadsför du dig?
Främst sociala medier men också via influens marketing. När jag började för tre år sedan skrev jag till tio influensers för att fråga om de ville samarbeta med Culina Fina, två svarade ja. Sen har det rullat på och influensers har kontaktat mig. Eller till och med lagt upp att de köpt min produkt, trots att vi inte har något samarbete. En sån person är den stora svenska youtubern, Linn Ahlborg, det är jag glad över.