ANNONS

Purefun köper upp e-handlare för 30 miljoner kronor

Michael Ahlén, vd Purefun

"E-handelsveteraner med gedigen erfarenhet".

ANNONS

Purefun Group, med sin grund inom sexleksaker, fortsätter nu att bredda portföljen med nätbutiker. Dagarna efter att bolaget börsnoterats så lade man vantarna på Mighty Solo och några veckor senare den anrika e-handeln Roligaprylar.se. Man har även köpt upp nätbutiken Kalaslagret.

Nu står det klart att Purefun även köper upp e-handelsbolaget Woo Me. Det förvärvade bolaget säljer intimprodukter och underkläder och grundades 2018. Det senaste verksamhetsåret ska bolaget ha växt med 85 procent och man omsatte 39 miljoner kronor (2020/2021).

Betalningen sker genom en emission av 1 200 000 aktier i Purefun samt en kontant betalning om 2,5 miljoner kronor. Totalt handlar det om cirka 30 miljoner kronor för verksamheten.

Det känns fantastiskt kul att välkomna Woo Me och grundarna Robert, Tobias och Marcus till Purefun Teamet. Grundarna är e-handelsveteraner med gedigen erfarenhet av att driva och utveckla snabbväxande e-handelsbutiker, de tillför otroligt mycket kunskap och erfarenhet när vi nu ska expandera och bygga en större e-handelsgrupp, säger Michael Ahlén, vd för Purefun Group, i en kommentar till köpet.

Bakom Woo Me finner vi Tobias Fransson (medgrundare och VD i Nordicfeel fram till 2015), Robert Surbevski (medgrundare av Nordicfeel, NordicInk och JS Data AB) och Marcus Axelsson (tidigare IT-ansvarig på Fortnox och Nordic E-Commerce Group).

En minst sagt kompetent skara e-handlare alltså och dessa blir nu en del av Purefun Group både operativt och ägarmässigt, i och med emissionen.

Entreprenörerna Robert, Tobias och Marcus som grundat Woo Me är otroligt duktiga och har en gedigen bakgrund inom e-handel och att bygga tillväxtbolag. De har även en hög kunskap i att effektivisera och affärsutveckla e-handel. De tror starkt på Bolagets vision om att bygga en större e-handelsgrupp, de har valt att ta nya roller och blir en del av Purefun för att tillsammans bidra i Purefuns tillväxtresa. Deras kunskap kommer att komma väl till hands inom Purefun Group, skriver företaget.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se