Kampen om att fånga – och behålla – shopparnas beteende blir allt hårdare. För de handlare som vill ligga i framkant under det kommande året gäller det därför att se över hela verksamheten och skräddarsy en upplevelse som gör att kunderna gärna kommer tillbaka.
En nyckelpunkt är hur hållbart shopparna upplever att ett bolags produkter är. I FIS Globals undersökning svarade hela 72 procent att den klimat- och humanitära påverkan som ett företag har spelar stor roll i valet att bli kund hos dem, framför allt när det gäller kläder.
”Att ha ett hållbarhetsfokus är extremt viktigt för alla företag idag, men särskilt inom modebranschen. Konsumenterna vill ha kvalitetsprodukter som håller länge. Om kunden kan hyra kläderna istället för att köpa dem är det ännu bättre”, säger Fredrik Neumann, Country Manager och VP Sales på FIS Global.
Digitaliseringen ger också kunderna högre förväntningar på shoppingupplevelsen, och att göra den så personlig och sömlös som möjligt bör vara en prioritet för både butiker och ehandlare.
Det kan till exempel handla om att:
- Erbjuda shopping via en app även i butik. Via appen scannas de önskade produkterna och betalningen sker sedan automatiskt. På så sätt slipper butikerna köbildning till kassan och kunden får en friare och mer behaglig köpresa. Tekniken används redan av bland annat Amazon Go.
- Via AR-shopping med smarta speglar ge kunden en verklighetstrogen upplevelse i hemmet. Kombinerat med en AI som kommer ihåg ens färgpreferenser, storlek och vad man handlat historiskt gör det shoppingupplevelsen ännu smidigare.
- Locka tillbaka kunderna via personliga kampanjer baserade på tidigare inköp, där de sedan möts av skräddarsydda erbjudanden, oavsett om det är i butik eller i en ehandel.
- Alltid se till att utcheckningen går så smidigt som möjligt, via exempelvis Worldpay där kunderna kan välja mellan över 300 olika betalmetoder världen över.
Läs mer om FIS Globals undersökning och Worldpay-tjänsten här!