Vad kommer förändras med PSD2?
- PSD2 är ett regelverk som började träda i kraft redan 2018. Det innebär en rad olika förändringar, men syftet är att förbättra marknaden för betalningar i Europa. 14 september i år blir ett viktigt datum för e-handeln, för då börjar nya regler för nätköp att gälla, säger Tobias Lindh, chef för Adyen i Norden och Baltikum.
PSD2 ställer nya krav på banker och handlare att konsumenter enkelt ska kunna legitimera sig online. 3D Secure 2 är ett enkelt sätt för konsumenter att verifiera sin identitet i två steg - betydligt enklare än det gamla 3D Secure 1-flödet.
Vill du veta mer om 3D Secure 2? Anmäl dig till Adyens webinar.
Varför väljer företag att möta PSD2 med 3D Secure 2?
En stor förändring är att 3D Secure kommer behöva tillämpas mycket oftare och att kravet på hur autentiseringen ser ut hårdnar. När fler företag slår på 3D Secure på majoriteten av sina transaktioner kommer konsumenter att märka stor skillnad på olika flöden.
Match.com, Spreadshirt och Uber siktar på att skapa den bästa användarupplevelsen när kunder kommer stöta på 3D Secure oftare.
Detta är speciellt viktigt för appbaserade tjänster som Uber. Det gamla 3DS-flödet innebär att användaren dirigeras om till bankens sida som inte alltid är mobiloptimerad, något som fungerar bättre med 3D Secure 2.
- Vi vill göra det så enkelt och smidigt som möjligt för våra kunder att betala för sina resor i appen. Adyens lösning för 3D Secure 2 är smidigt för konsumenten, samtidigt som det är enkelt att komma igång, säger Marco Mahrus, Head of Payments Partnerships på Uber.
Hur ser 3D Secure 2.0 ut?
Skillnaden mellan 3D Secure 1 och 3D Secure 2 handlar om hur pass användarvänliga lösningarna är. Medan 3D Secure 1 kräver att konsumenten dirigeras om till bankens sida så sker 3D Secure 2 i e-handlarens miljö.
Se exemplet från Zalando nedan för att se hur 3D Secure 2.0 fungerar: