ANNONS

PS of Sweden slår 100 miljoner - men lönsamheten tar en smäll

Per Eriksson, vd för PS of Sweden

Ny e-handelsplattform på plats.

ANNONS

I november kunde vi berätta att Karin Bjärle lämnat över e-handeln och ridsportsmärket PS of Sweden i Eequitys händer. Och nu har siffrorna släppts för hennes sista räkenskapsår (2021/2022).

LÄS ÄVEN: Hon säljer succébolaget – och startar konkurrent direkt

Så hur går det för PS of Sweden? För räkenskapsåret som slutade den sista mars i år så ökade omsättningen till 107,6 miljoner kronor, från 93,7 miljoner året innan.

Medan omsättningen ökar så sjunker dock resultatet rejält. Rörelseresultatet går från plus 9 miljoner kronor till minus 7 miljoner. På sista raden har man dock kvar 21 000 kronor.

En hel del investeringar har dock genomförts under perioden.

Under året har ett nytt ERP-system implementeras samt att även en ny plattform för hela bolagets e-handel implementerats. Utöver det har hemsidan uppgraderats för att stödja den fortsatta tillväxten, skriver bolaget.

Kriget i Ukraina sägs även ha påverkat företaget i form av försenade leveranser och ökade fraktkostnader. Och på logistikfronten har man även där gjort om en hel del.

Under räkenskapsåret har beslut fattats om att lägga ner det lager som funnits i USA för att konsolidera och effektivisera bolagets logistik och varuflöde såväl som kassaflödet, skriver företaget

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap