En tillväxt på drygt 17 procent till 118,2 miljoner kronor. Så ser facit ut när Proteinbolaget presenterar sina siffror för helåret 2020. Men det är på resultatsidan som den stora nyheten står att finna. Det har nämligen rusat från 375 000 kronor 2019 till 8,6 miljoner under 2020.
Vi har under året haft ett tydligt fokus på att leverera lönsamhet och har därför aktivt valt att skruva ner nykundsanskaffningen och därmed tillväxten för att istället kapitalisera på våra starka varumärken Proteinbolaget och GAAM, skriver företaget i sin årsredovisning.
Under det gångna året har Proteinbolaget bland annat investerat i en uppdaterad identitet samt köpt på sig det veganska varumärket Veganhey AB, som ska agera flaggskepp för kommande satsningar på veganska kosttillskott inom företaget.
"Pandemin har inte påverkat"
Allt som allt summerar företaget ett starkt och stabilt år där goda leverantörsrelationer, en effektiv organisation och en tillväxt för de egna varumärkena har bidragit till de starka försäljningssiffrorna.
Den rådande pandemin har inte påverkat verksamheten i någon större utsträckning.
Det senaste året har Proteinbolaget fått klart flera stora projekt - till exempel inom IT - vilket ska bidra till både tillväxt och ökad lönsamhet det kommande åren. Och av allt att döma har det gått bra hittills.
Början av 2021 har gått enligt plan med en stark tillväxt och fortsatt bra lönsamhet, skriver företaget.
LÄS ÄVEN: Proteinbolaget efter miljonlyftet: "Ville lägga en bra grund"