Häromdagen kunde vi berätta om att Proteinbolaget ingått ett samarbete med nätapoteket Meds, som nu säljer e-handlarens egna produkter under märket Gaam. Nu avslöjar Proteinbolaget sina siffror för helåret 2022, och de ser bra ut med tanke på utmaningarna som året har delat ut.
LÄS ÄVEN: Nytt rekord: 2,5 miljoner på ett dygn för e-handlaren
Omsättningen landar på cirka 230 miljoner kronor, en ökning från 192 miljoner året innan.
Under året har företaget prioriterat tillväxt och nykundsanskaffning inom samtliga marknader med fortsatt goda resultat, skriver bolaget i årsredovisningen.
Rörelseresultatet går samtidigt från -2,6 miljoner kronor till positiva 218 000 kronor. Proteinbolaget växer alltså affären samtidigt som man vänder till vinst. Och en marknad pekas ut som speciellt avgörande för vändningen.
LÄS ÄVEN: Proteinbolaget tog förlust för att vinna Finland: “Helt enligt budget”
Den stora skillnaden mot 2021 resultatet är att Finland nu efter två år blivit lönsamt. Under 2021 så var Finland fortfarande väldigt nytt och vi investerade mycket i att få in kunder. Sverige som marknad har varit lönsamt i flera år, säger grundaren Mårten Åkeson till Ehandel.
"Fortfarande på en tillväxtresa"
Mårten Åkeson berättar också att lönsamheten hela tiden varit nära.
Vårt mål har alla år varit att växa så mycket som möjligt och återinvestera allt överskott i att utveckla bolaget. Så vi har egentligen varje år legat väldigt nära nollan i resultatet. Vi har bra koll på våra unit economics och kan när som helst ställa om till lönsamhet. Men vi är fortfarande på en tillväxtresa och återinvesterar allt överskott, säger han.
Hur ser 2023 ut för er?
2023 har börjat väldigt bra för oss. Vi fortsätter att växa i Sverige och Finland online. Vi har sedan årsskiftet också börjat sälja vårt eget varumärke Gaam på Ica med stor framgång. Proteinbolaget växte med 20 procent under Q1 2023 med god lönsamhet, berättar Mårten Åkeson.