ANNONS

Proteinbolaget om nya satsningen: “Har redan betalat av sig”

Mårten Åkeson, vd

"AI sänkte kostnaderna till några tusenlappar".

ANNONS

I fredags så berättade vi om Proteinbolagets senaste siffror. E-handelsföretaget fortsätter att växa och omsatte nära 270 miljoner under fjolåret. Vi vände oss till företagets vd och medgrundare Mårten Åkeson för att få veta mer.

Är ni nöjda med året?

Jag vet inte om jag någonsin kommer att vara nöjd, men det är också kanske det som driver bolaget framåt. Jag tycker däremot att teamet har åstadkommit väldigt mycket bra saker under året. Fokus har fortsättningsvis varit att växa i Sverige och Finland online. Och efter tre år live i Finland så ser vi nu att marknaden är lönsam precis som Sverige, säger Mårten Åkeson till Ehandel.

Han berättar också att trots att det egna varumärket genererar tillväxt så drar det även ner resultatet, även om bolaget gjorde en vinst på en miljon.

Vi har fortsatt att satsa hårt på vårt eget varumärke GAAM även utanför vår egen e-handel, där vi fått fina centrala listningar på de stora dagligvaruhandels-kedjorna under året. Det är framför allt denna satsning som sänker bolagets totala resultat, men vi tror precis som med Finland att denna satsning kommer att vara lönsam inom två år.

"Fick möjlighet att köpa ut"

I företagets årsredovisningen så går det även att utläsa att det skett förändringar i ägarstrukturen i början av 2024.

I februari fick vi möjligheten att köpa ut en av våra investerare och ta tillbaka kontrollen över bolaget vilket kändes helt rätt för mig och Adam som grundare. Tillsammans med e-Business partner som varit med sedan 2016 så har vi tillsammans satt en ny plan för att ta bolaget till miljarden med ökad lönsamhet.

Och just lönsamheten ska vara ett stort fokusområde under den närmaste tiden. Och något som verkar ha flyttat fram planerna kring miljarden.

Det är framför allt den ökade lönsamheten vi lägger störst fokus på nu under 2024-2025, men inom 5 år så är vår ambition att ta Proteinbolaget och våra egna varumärken utanför Norden och ut i Europa med över 1 miljard i omsättning, både genom organisk tillväxt och förvärv, säger Mårten Åkeson.

Hur har det sett ut efter räkenskapsårets slut?

I januari lanserade vi även online i Norge med Proteincompany.no och vi har nu varit live i snart 3 månader. Till skillnad från när vi lanserade i Finland så har denna satsning redan betalat av sig. Vi översatte sajten med hjälp av ett egenutvecklat skript mot ett AI som sänkte våra startkostnader från cirka en halv miljon till bara några få tusenlappar. Utöver den otroligt kostnadseffektiva lanseringen så har Norge startat väldigt starkt och vi tror även här att inom 1-2 år så kommer marknaden att vara lönsam.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se