Ett starkt intresse för hälsa och träning i kombination med bra tajming och en lyckad marknadsföringsstrategi. Så skulle man kunna beskriva grundreceptet för e-handeln Proteinbolaget, som Mårten Åkeson och Adam Gillberg en gång i tiden grundade i sitt studentrum. Vid den tiden var de studenter inom området flygteknik och hade egentligen bara sitt studiemedel som startkapital.
LÄS ÄVEN: Från studentrummet till 15 miljoner i omsättning
När de gav sig ut på en jakt efter en mentor kom de i kontakt med e-handelsprofilen och investeraren Patrik Rees, och resten är - som man brukar säga - historia. I år går Proteinbolaget mot en omsättning på 110 miljoner kronor, och under gårdagens Emeet Göteborg berättade de om sin resa hittills.
Dags för nästa land
Bakom företagets tillväxt hittar vi bland annat en tidig och genomtänkt strategi för att marknadsföra sig via influencers, som bolaget nu är i färd med att utveckla. Dessutom har Adam och Mårten nu bestämt sig för att ta sin affärsidé utomlands.
Missade du intervjun på gårdagens Emeet? Misströsta inte. Vi har nämligen satsat godbitarna i en exklusiv videointervju, där Mårten och Adam berättar vad som händer i deras företag just nu. Enjoy!