Att ta fram ett eget varumärke är sedan länge en etablerad metod bland landets e-handlare för att uppnå bättre marginaler och ett unikt sortiment. Men ibland är det förstås ännu bättre ifall man även kan få andra aktörer att sälja de produkter man själv tagit fram.
Smygtittade i butiken
Det sistnämnda har Proteinbolaget nu lyckats med. Och det handlar inte om vilken extern aktör som helst, utan om livsmedelsjätten ICA. Utvalda butiker kommer nu att sälja proteindryck av märket GAAM Nutrition - döpt efter Proteinbolagets grundare Mårten Akeson och Adam Gillberg. Närmare bestämt handlar det om en särskild sorts proteindryck med julmustsmak.
En stor händelse för Proteinbolaget, menar företagets vd Mårten Åkeson.
Jag stod själv i nästan 20 minuter på ICA Maxi i Karlskoga och smygtittade på kunder som gick fram och läste på produkten och vissa plockade även ned ett gäng i sin kundkorg. Riktigt häftig känsla att vara så nära sina kunder och lyssna på vad dom säger om produkten och hur dom integrerar med vårt varumärke GAAM Nutrition, skriver han i ett mejl till redaktionen.
En känsla som får vilken entreprenör som helst att le brett! fortsätter han.
Kontaktade 30 butiker
Utöver i de utvalda ICA-butikerna kommer den aktuella julmustdrycken förstås även att säljas i Proteinbolagets egen e-handel. Förhoppningen är dock att samarbetet ska leda till att produkten når ut även till personer som inte brukar handla hos Proteinbolaget.
Totalt tog nätbutiken kontakt med ett 30-tal ICA-butiker, och fick en positiv respons.
De flesta av de dryckesansvariga på de ICA-butiker vi kontaktade visste även vilka Proteinbolaget är och därmed tror jag också att det kändes som ett tryggt beslut att ta in vår produkt, skriver Mårten Åkeson.
LÄS ÄVEN: Proteinbolaget om sista stegen på resan mot 110 miljoner