I morse kunde vi avslöja att Proteinbolaget hade lagt ännu ett framgångsrikt år till handlingarna. Under 2020 ökade bolagets omsättning med 17 procent till 118,2 miljoner kronor. Samtidigt ökade resultatet till 8,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 375 000 kronor året innan.
LÄS ÄVEN: Proteinbolagets resultat rusar - "tydligt fokus på lönsamhet"
Nu kommenterar Proteinbolagets vd Mårten Åkeson den färska årsredovisningen.
Siffrorna visar en tydlig bild av att vi kan styra "unit economics" utifrån vad målet för bolaget är just nu. När budgeten för 2020 spikades så var styrelsen överens om att påvisa Sverige som en stabil marknad som nu kan fortsätta växa med bra lönsamhet samtidigt som vi går in i en ny expansiv fas med Proteinbolaget i Sverige som en bra grund att stå på, skriver han i ett mejl till Ehandel.
Det är tydligt att vår affärsmodell ger god avkastning och nu kan vi fortsätta tillväxtresan betydligt snabbare under 2021.
I årsredovisningen framgår det att Proteinbolaget fokuserade på lönsamhet snarare än tillväxt under 2020.
Varför var det viktigt?
Vi ville lägga en bra grund under 2020 för att fokusera på fortsatt stark tillväxt 2021.
I januari i år tog Proteinbolaget klivet in på den finska marknaden, genom att lansera sajten Proteincompany.fi. Mårten Åkeson beskriver satsningen som en "direkt spegling av vad Proteinbolaget.se är i Sverige".
Vi kommer att fortsätta växa på de nordiska marknaderna tillsammans med våra leverantörer men också med våra egna varumärken GAAM och Veganhey, som vi köpte upp under 2020.