ANNONS

Protecty kliver in i Proffsgarderoben

Protecty kliver in i Proffsgarderoben

En känd profil i e-handelssverige är Peter Höjman som driver nätbutiken Protecty och säljer arbetskläder. I dag meddelar Protecty att de köpt upp en annan e-handel vid namn Proffsgarderoben. Det är en konkurrerande verksamhet och vi ser därmed en konsolidering på marknaden för arbetskläder.

ANNONS

Företaget som tidigare drivit Proffsgarderoben, Imbaxa, har tydligen även en tryckeriverksamhet och denna skall fortsätta i deras regi.

- Vi är mycket stolta och glada över att få förtroende att ta över Proffsgarderoben nu när Imbaxa AB bestämt sig för att fortsatt uteslutande fokusera på sin framgångsrika tryckeriverksamhet säger Peter Höjman, VD och huvudägare till Protecty.

Protecty tog över driften av Proffsgarderoben redan igår och köpeskillingen är hemlig. De båda butikerna beräknas dock omsätta 10 miljoner kronor nästa år. Peter berättar varför de valt att köpa upp Proffsgarderoben:

- Vår målsättning med köpet är att ytterligare stärka vår ställning som ledande aktör inom ehandel med arbetskläder genom att erbjuda marknaden ett ännu bredare sortiment av produkter och varumärken förpackat i säljlösningar som är mer anpassade efter de olika kundgruppernas behov och intressen.

Två separata butiker

Vi ställde frågan om butikerna skulle fortsätta drivas separat eller om det finns planer på att slå ihop dem:

- De kommer att drivas separat under två olika varumärken, Protecty och Proffsgarderoben. På sikt förmodligen med två olika sortiment mot två olika målgrupper men vi får se tiden an lite var det landar. Fokus just nu är att ta över den löpande verksamheten precis som den är idag, säger Peter.

Sedan undrar vi givetvis om det går bra nu, när man köper upp en av sina konkurrenter:

- Det går bra på så sätt kunderna att för den här typen av produkter successivt allt mer flyttar sina inköp från de traditionella fysiska butikerna ut på nätet. Sen är det alltid kämpigt att som liten ehandlare och företagare att växa med lönsamhet. Ehandel handlar om volym och den här affären är ett sätt för oss att snabba på volymökningen utan dra på oss allt för stora kostnader, berättar Peter.

Vi önskar Peter och Protecty lycka till med sitt förvärv och det ska bli kul att se vilka synergieffekter som kan uppstå.

 

Källa: Press

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se