ANNONS

Profilens krav på e-handlarna - donera pengar till Ukraina: "Vår plikt"

Piotr Zaleski, grundare av bland annat Ingrid och Centra, vill se e-handlarna hjälpa till

"Skicka inte en massa uttjänta produkter".

ANNONS

Det är många som blivit tagna av kriget i Ukraina. Och för de som lever mitt i mardrömmen har tillvaron helt kastats omkull. Vi har vid flera tillfällen sett hur det framhållits att varken Ukraina eller Ryssland inte är några större handelspartners för Sverige. Men då glöms en stor grupp människor bort. Faktum är att många svenska techbolag i dag har anställda i just Ukraina och närliggande länder.

Ett av dessa är Ingrid, plattformen mellan e-handlare och logistikbolag som har flera större kunder i branschen. Här berättar grundaren och serieentreprenören Piotr Zaleski, som själv har sitt ursprung i Polen, om hur de och deras anställda brottas med en helt ny vardag.

Vi har ganska många anställda i Polen och Ukraina. En stor del av vår arbetskultur är influerad av den ukrainska arbetsmoralen och skämten. Det är oerhört kul människor. Och vi polacker, Polen har också varit i Ukrainas situation, har fått det här med modersmjölken. Det väcker något i en. Det är 1,2 miljoner människor på flykt, som tagit sig till Polen och många i vårt team är engagerade i detta, hjälper till att dra upp flyktvägar och koordinerar så att de som behöver kommer till de länder de vill och kan, säger han till Ehandel.

Han har själv varit väldigt aktiv med att dela händelser från kriget på sociala medier. Ingrid själva har skänkt en summa i 100 000-kronorsklassen. Men, påpekar han, det är väldigt lite i sammanhanget. Riskkapitalet har flödat länge i e-handeln, så här finns det många som borde göra mer, menar Piotr.

Det behövs så mycket mer. E-handelsbranschen måste inse att man ska donera pengar istället för att skicka prylar. De tar tid att få fram och är svåra att få ordning på. Så skicka inte restlagret från ifjol. Det går bara till spillo. Personalen och de kyrkliga samfunden, som sköter välgörenhetsarbetet på plats, har inte logistiken för att matcha andrahandssorterade jeans med rätt behövande.

"Ställer om till ett war mode"

Piotr påpekar också att företag har en skyldighet att visa vad som pågår för att få ännu fler att engagera sig och förstå vad som krävs. Både i form av monetära donationer och volontärarbete.

Jag tycker att det är vår plikt att koka upp opinionen. Dela så mycket som möjligt av allt du ser på sociala medier. Skriv vad du tycker så att så många som möjligt hör. Många bäckar små. Ni på Ehandel kontaktade ju mig på grund av min aktivitet och jag fick här tillfället att uppmana resten av den svenska e-handelsbranschen att agera. Inget du kan göra kan någonsin vara för litet.

Han återkommer flera gånger till att fler e-handlare och aktörer i branschen borde gå raka vägen till sina investerare och sätta igång att donera pengar till Ukraina. Och att riskkapitalbolagen borde hjälpa till i sin roll som välbärgade bolag.

Vi har inte tagit in hundratals miljoner kronor i någon runda, men vi kunde omedelbart göra det här och "cleara" det med våra investerare. Många fler bolag, som tagit in enorma summor, skulle kunna göra samma sak. I värsta fall får de väl bara dra ned lite på sin marknadsföringsbudget det här året. Det är ingenting i sammanhanget.

Hur har det varit för er att arbeta i det som pågår just nu, går det ens att fokusera på det dagliga arbetet?

Nej, det har varit lite si och så med det för min del får jag vara ärlig med att säga. Men samtidigt har det varit en otrolig kämpaglöd. Vi har många polacker i teamet och den tidigare generationen har fortfarande minnen från kriget, som de fört vidare. Så man ställer om till något sorts "war mode" och alla blir mer fokuserade.

Uppmuntrar volontärarbete

Ingrids anställda ska i dag vara i säkerhet, utom en som fortsatt är kvar i Ukraina. Han är nämligen i den åldern att han kan behöva inställa sig.

Och Piotrs syster, som bor i Warszawa, har inhyst flera flyktingfamiljer hemma hos sig.

Vi har också infört en policy där det är fritt fram att göra volontärarbete på plats, utan att man behöver anmäla det till jobbet. Vi betalar deras lön ändå. Sedan har vi börjat prioritera ukrainare till våra lediga jobb. De behöver komma i arbete för att få uppehållstillstånd och inte fastna i flyktingstatus. Vi har även plockat ned våra tjänster till det sanktionerade landet (Ryssland reds anm.) och skrivit en text om att du får inte handla här på grund av det som pågår.

Det är en oerhört grym och svårbegriplig vardag som Piotr beskriver och hans engagemang går inte att ta miste på.

Min syster har hämtat flyktingar vid gränsen och de är så traumatiserade att de knappt kan röra sig. Samtidigt vill de vara nära hemmet, nära Ukraina. Men de är där på lånad tid. De är hemma hos folk som heller inte har några höga inkomster.

"Kan inte sitta och vänta"

Innan vi rundar av poängterar han återigen hur viktigt det är att branschen bidrar med pengar till Ukraina just nu. Att det inte går att avvakta.

Saker sker blixtsnabbt. Man kan inte sitta och vänta på att SIDA har budgeterat fram något och ska sätta en kommitté. Det här är jämförbart med vad som hände Tjeckoslovakien 1938. Vi kan inte heller sitta och vänta på att någon myndighet gör något. Det fungerar inte så. Donera pengar och gör det direkt. Det har en omedelbar effekt. De rör sig snabbt med alla digitala verktyg vi har i dag. Skriv brev till VC-bolaget och ta hjälp om det behövs och skicka inte en massa uttjänta produkter som blir en börda för organisationerna på plats, säger Piotr Zaleski och avslutar:

Var också beredd på att vi kommer att behöva bli volontärer framöver. Vi kommer att ha en viktig del i det här och alla behöver ta sitt ansvar.

Nils Lund
nils@ehandel.se