ANNONS

Profilen bekräftar: Bolagets dagar är räknade

Elton Wood / Jonas Fagerström
ANNONS

Jonas Fagerströms bolag har gått med förlust i tre år.

Jonas Fagerström är en av tre profiler i Youtube-trion JLC. Utöver gruppens gemensamma kanaler har han också en egen karriär som influencer. 2019 grundade han, tillsammans med  barndomsvännen Oskar Niklasson, också smyckesföretaget Elton Wood. Smyckena började säljas under 2020 och företaget gjorde en blygsam start. Intäkterna landade på 296 000 kronor med ett resultat efter finansiella poster som uppgick till 4000 kronor.

2021 började verksamheten rulla på och varumärket lyckades dra in nästan 1,4 miljoner kronor. Men resultatet svek och bolaget gick med en förlust på nära 80 000 kronor.

Sedan dess verkar siffrorna ha fortsätta att rasa. 2022 sjönk intäkterna med nästan 75 procent, ner till drygt 360 000 kronor. Samtidigt växte förlusten till minus 94 000 kronor. Enligt bolaget var verksamheten vilande under större delen av året, vilket skulle förklara de rasande intäkterna.

När årsredovisningen för 2023 landar är e-handeln nedsläckt och siffrorna visar en nettoomsättning på 68 000 kronor och en förlust på 103 000 kronor.

I bokslutet finns inga kommentarer gällande väsentliga händelser eller bolagets framtid. Men varumärkets instagramkonto har inte uppdaterats sedan 2022 och även om e-handeln säger "tillfälligt stängd" tyder det mesta på att företagets resa går mot sitt slut.

När Influens når Jonas Fagerström för en kommentar bekräftar han att bolaget är under avveckling.

Vi håller på att avveckla bolaget på grund av brist på tid, skriver han i en kommentar.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se