En av de mest framträdande satsningarna under 2024 har varit B2B-expansionen, där Xlash fokuserat särskilt på den norska marknaden.
Samarbeten har etablerats med aktörer som Apotek Hjärtat i Sverige, Magasin i Danmark och Vita i Norge. Den sistnämnda, en norsk skönhetskedja med sex butiker, har blivit en viktig del av företagets strategi för att öka sin närvaro i Norden.
2024 har präglats av en strategisk satsning på B2B-expansion, särskilt i Norge. Vi har bland annat lanserat samarbeten med svenska, danska och norska kedjor samt knutit till oss flera internationella expansionspartners.
Parallellt med expansionen har Xlash fortsatt att satsa på sin e-handel. Under året har bolaget nått kunder på hela 143 marknader, en global spridning som bolaget nu vill bygga vidare på under 2025. Trots en tuff marknad har onlineförsäljningen legat i linje med fjolåret.
Det ser vi fram emot att vidareutveckla under 2025, säger Svante Gabrán.
Den ekonomiska utvecklingen rapporteras samtidigt ha varit positiv.
Vi fortsätter att visa positiva siffror och har under 2024 hittat en stark affärsmodell som ger oss en stabil grund för vidare tillväxt under 2025.
Tidigare rapporter visar att Xlash omsatte 106 miljoner kronor under 2023, en minskning med tre procent jämfört med året innan, men samtidigt lyckades bolaget vända en förlust till vinst.
Under 2024 har Xlash även gjort flera strategiska rekryteringar och nyligen flyttade bolaget till nya lokaler på Fiskargatan i Stockholm. Flytten markerar en milstolpe för bolaget som tidigare haft kontor på flera olika adresser i huvudstaden.
Inför 2025 har Xlash tydliga planer på fortsatt expansion.
Detta år kommer vi att fortsätta satsa på produktlanseringar, utöka vår närvaro i Norden genom strategiska partnerskap och fortsätta vår e-handelsexpansion. Vi ser fram emot ett spännande år där vi bygger vidare på att stärka Xlash varumärkesupplevelse, avslutar Svante Gabrán.