Influencerbyrån ProAd har flera kända profiler i sitt stall, främst inom matlagnings- och baknings- samt gaming-segmenten. De som bland annat är bundna till byrån är Camilla Hamid, Zeina Mourtada som driver ”Zeinas Kitchen” och ”Matinbum”. Bolaget är grundat i Malmö, men har nu även ett kontor i Stockholm. Avdelningen i huvudstaden kom till i mars när ProAd förvärvade annonsbolaget Yield Optimisers.
RELATERAT: ProAd förvärvar annonsbolag och plockar in Apollonia San Contreras – ”nya perspektiv”
Vi har aldrig varit speciellt bra på teknik och deras kompetens är just inom teknik, hur man bland annat arbetar med den programmatiska affären. Nu får vi en bättre helhetslösning och kan styra bättre mot målgrupp, säger Magnus Noord, vd på ProAd, till Breakit.
Eftersom vi är stora inom bloggandet kan vi få ut reklamkampanjerna större med Yields hjälp genom bland annat display och videoannonsering.
Sedan starten 2016 har ProAds intäkter rusat och 2021 var inget undantag. Siktet var inställ på att slå 40 miljoner, men omsättningen landade slutligen på hela 48 miljoner kronor. Vilket motsvarar en ökning med cirka 70 procent. Rörelseresultatet steg samtidigt med över 560 procent och landade på fyra miljoner kronor.
Den nyskapade koncernen har nu som mål att slå 75 miljoner kronor under 2022, och nå en omsättning på 250 miljoner kronor inom fem år. Men Magnus Noord avslöjar att årets siffror ser bättre ut än väntat, och berättar att man nu siktar på att krossa 90 miljoner kronor.
RELATERAT: ProAd rusar mot 40 miljoner: ”Viktigt att tänka utanför boxen”
Något som bidragit till bolagets tillväxt är bland annat exklusiva avtal med profiler.
Vi har avtal med alla profiler, som säger att de inte får arbeta med andra agenturer. De får däremot sälja själva. Men allt är prestationsbaserat, vi skulle aldrig betala ett monsterbelopp utan garantier. Ju starkare profiler vi har desto bättre bolag får vi jobba med. Vår tillväxt beror också på att influencer marketing har fått en budget i medieplanen, säger Magnus Noord och tillägger att han blir upprörd när vissa inte tar den snabbt växande branschen på allvar:
Influencer marketing är det starkast växande mediet som finns, och i framtiden kommer vi att få se en sfär jobba med detta med egna studios och assistenter. Det är ett kvinnodominerat yrke och många medelålders män, som jag själv, har åsikter kring branschen. Jag blir rosenrasande när jag hör människor säga att det inte är viktigt. Flertalet är duktiga entreprenörer som är seriösa i det dem gör och ska behandlas därefter.