DB Schenker har satt upp en intern deadline den 7 juni. Då ska tjänsten Privpak ha fasats ut helt, vilket innebär att de företag som i dag använder tjänsten istället får tillgång till en annan leveransmodell.
- Vi har gjort bedömningen att den tjänsten är förlegad marknadsmässigt. Nu styr vi om för att möta marknadens krav, säger Magnus Englund, chef för DB Schenkers paketverksamhet.
Kunderna hänvisas istället till tjänsten Ombud standard produkt, vilket enligt Magnus Englund innebär bland annat att paketen kommer att vara försäkrade under leveransen och att det hela kommer att gå snabbare än det gör i dag.
Paket som skickas med Privpak sorteraras nämligen endast på DB Schenkers terminaler i Stockholm och Borås, vilket innebär lite längre ledtider när paket ska försändelser skickas ut eller returneras. Med Ombud Standard Produkt sorteras försändelserna i alla DB Schenkers 22 distrikt runt om i Sverige, vilket innebär att paketen i regel ska vara framme vid sin destination inom 1-2 dagar.
Oklart hur priserna påverkas
Förutom att kunderna får en uppdaterad produkt ser Magnus Englund fördelar för DB Schenker, som i dag “slår i taket” när de ska hantera Privpakverksamheten i Borås och Stockholm.
Enligt ett tipsmail till Ehandel.se innebär förändringen “rakt av en prishöjning”, men Magnus Englund ber att få återkomma med uppgifter kring priserna. Eftersom alla företagsavtal ser olika ut menar han att det är svårt att ge exakta besked.
- Och eftersom tjänsten nu flyttar från en juridisk enhet till en annan måste vi omförhandla avtalen, säger han.
Och då kan det bli nya priser?
- Det kan bli nya priser, eller också blir det inte det. Ambitionen är att få ett bra avtal för båda parter. Vi vill vara ett attraktivt val på marknaden för B2C och även inom C2C-delen i den mån vi mäktar med.