"VĂĄr ambition är att alltid vara billigast i Sverige, och du ska vara säker pĂĄ att när du handlar hos oss fĂĄr du markÂÂnadens bästa pris. Kortfattat innebär detta att om du hittar samma produkt billigare i en annan butik (i svenska butiker eller nätbutiker) täcker vi mellanskillnaden".
Otydligt att det var presenkort som erbjöds
Det informationen ska ha mött personer som klickat sig vidare från kampanjer med "prismatchning" hos nätbutiken Komplett.se. På produktsidan ska företaget kort och gott ha uppgett att det erbjöd "prismatchning", men om man klickade sig vidare fanns det mer information att ta del av. Bland annat fick man veta att erbjudandet gällde i 60 dagar efter köp. Dessutom fick kunder som kunde visa upp att samma produkt fanns till ett lägre pris på en annan sida inte pengarna tillbaka, utan mellanskillnaden betalades ut i form av ett presentkort på Komplett med sex månaders giltighetstid.
Det sistnämnda väckte reaktioner hos en privatperson, som valde att anmäla upplägget till Reklamombudsmannen. Nu har Reklamombudsmannens opinionsnämnd (Ron) gått igenom ärendet.
- Enligt anmälaren är prismatchning ett fenomen som blir allt vanligare bland butiker och webbshoppar. Vid besök pĂĄ Komplett.se informeras konsumenten om att köpet omfattas av prismatchning. Vad som däremot inte framÂgĂĄr tydligt är att det som erbjuds är ett presentkort motsvarande mellanskillnaden. Konsumenten fĂĄr alltsĂĄ inte tillÂbaka mellanskillnaden i pengar, ĂĄterger Ron anmälarens synpunkter.
"Bör inte kunna likställas med pengar"
Enligt anmälaren är det vanligt bland andra aktörer att erbjuda konsumenten mellanskillnaden i pengar i de fall då "prismatchning" är aktuellt.
- Anmälaren anser att det är vilseledande att använda uttrycket prismatchning, dĂĄ ett presentkort pĂĄ mellanskillnaden inte bör anses vara förenligt med den förväntade innebörden av att matcha priset eller erbjuda marknadens bästa pris. Detta dĂĄ ett presentkort inte bör kunna likställas med pengar i motÂsvarÂande belopp. Att denna information dessutom inte framgĂĄr tydligt för konsumenten, som själv mĂĄste hitta länken pĂĄ annonsörens startsida för att kunna tillgodose sig villkoren och den verkligen betydelsen av erbjudÂandet, gör marknadsföringen än mer vilseledande.
Komplett, som sedan anmälan kom in har lagt till en länk till villkoren i ordet "prismatchning", menar å sin sida att alla villkor numera framgår tydligt om man som konsument bara klickar sig vidare till sidan som informerar om just villkor.
- PĂĄ sĂĄ vis är det enkelt för kunden att se de villkor som gäller. Vidare är det flera aktörer pĂĄ marknaden som använder samma sorts budskap och tillhandahĂĄller presentkort vid prisÂmatchÂning. Det är normalt att ha särskilda villkor knutet till ett erbjudande och sĂĄ länge annonsören är tydliga kring vad dessa villkor innebär sĂĄ anser annonsören inte att budskapet är vilseledande, sammanfattar Ron Kompletts svar.
Fälls för vilseledande marknadsföring
Rekamombudsmannens Opinionsnämnd tycker dock att anmälan måste bedömas utifrån hur kampanjen var utformad vid det aktuella tillfället. Nämnden går på anmälarens linje och fäller Komplett för vilseledande marknadsföring. Ron menar att det i och för sig inte finns några exakta regler för hur begreppet prismatchning får användas, men håller med anmälaren om att gemene man förmodligen uppfattar det som att de ska få pengarna tillbaka.
- Nämnden finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar termen som att annonsören betalar tillbaka mellanÂskillnaden, om konÂsumenten hittar samma produkt till ett lägre pris i en annan svensk butik. Annonsören erbjuder dock här bara konsumenten ett presentÂkort pĂĄ mellanskillnaden som gäller hos annonsören i sex mĂĄnader. Reklamen är mot denna bakgrund vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.