Prisjakt har lanserat en kampanj där man uppmanar konsumenterna till "slow-shopping", istället för snabba inköp till lockpriser. Till sin hjälp har man tagit hjärnforskaren Katarina Gospic, träningsläkaren Ole Petter Hjelle och Josefine Bengtsson, som är grundare av Yogaakademin. Tanken är bland annat att "jämna ut oddsen mellan konsumenter och handlare".
Här tar man bland annat upp vad det är som får oss att handla, men de erbjuder även hjälp med lugnande övningar som ska rusta hjärnan att fatta klokare beslut om vi ska handla och i sådana fall vad.
Innan vi genomför ett köp eller låter bli att handla pågår en mental boxningsmatch i vår reptilhjärna. I ena ringhörnan står striatum som vill få oss att shoppa loss, i den andra amygdala som säger åt oss att vi inte har råd. De är som två barn som bråkar. Den som slutligen kan gå in och styra upp bråket är pannloben, vår smartaste del av hjärnan. Men yttre påverkan såsom stress, orsakad av exempelvis en nedräkning, gör att vi fattar fler impulsiva beslut utifrån vad striatum eller amygdala säger åt oss, säger Katarina Gospic.
Kampanjen tog sin början i köpfesten Black Friday och avslutas när mellandagsrean har gjort bokslut i mitten av januari.
Förr i tiden var shoppingen över så fort du lämnade butiken. Men i dagens onlinehandel slutar aldrig köphetsen, man blir konstant matad med kampanjer och lockande erbjudanden. Vi behöver ge konsumenter mer makt, helt enkelt. Det gör vi såklart först och främst genom att vara en pris- och jämförelsetjänst. Med slow-shopping vill vi ännu tydligare ställa oss på konsumenternas sida, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.
"Får folk att tänka efter"
Den uppmärksamme har förstås redan noterat att detta är en lite udda kampanj. Särskilt då Prisjakt ju tjänar pengar på snabba klick via deras prisjämförelsetjänst. I år har ju dessutom e-handeln minst sagt varit på tapeten, något som borde vara suveränt för Prisjakts affärer.
Så varför vill man uppmana kunderna till långsammare shopping, eller att rentav avstå inköp när man då helt enkelt riskerar att lämna pengar på bordet?
Det låter kanske konstigt, men vi tror att det är minst lika viktigt att guida till när man inte ska handla som när man ska det. Därför vill vi påminna konsumenter om att det är viktigt att göra sin research: att jämföra pris, produktmodeller, kolla vad andra användare tycker om produkten, och så vidare. Dessa budskap tycker vi passar bra inom initiativet "Slow Shopping", säger Carl Vult von Steyern till Ehandel.
Ju mer köphets och stress vi upplever, desto större är alltså chansen att vi gör impulsköp eller onödiga köp. För Prisjakt är det viktigt att våra användare, konsumenterna, uppskattar vår tjänst och att de vill använda den. För att uppnå detta tror vi att det är viktigt att vara genuin och guida till smarta köpbeslut - inte nödvändigtvis fler köp, fortsätter han.
Varför lanserar ni den här kampanjen just i år?
I onlinehandeln blir vi bombade av olika budskap, och stressen kan därför på sätt och vis bli större. I år, med den stora ökningen inom e-handeln, givet corona, tyckte vi därför att det var passande att starta det här initiativet. Förhoppningsvis får det folk att tänka efter en gång extra, så att fler gör sin research innan de klickar på köpknappen, säger Carl Vult von Steyern.