ANNONS

Prisjakt om bluffrean: “En väldigt liten andel aktörer som gör fel”

Carl Lindholm, pr-chef

"Otydligt hur butikerna ska tolka den nya lagen".

ANNONS

Pricerunner pekade i morse på att 28 procent av alla prissänkningar idag, under Black Friday, var så kallad bluffrea. Många e-handlare har dock förstås varit tvungna att öka priserna på grund av inflationen och andra ökade omkostnader. Och att följa den nya prisinformationslagen till punkt och pricka sägs inte heller vara superlätt, enligt Svensk Handel.

LÄS ÄVEN: Konsumentverket får känga av Svensk Handel: “Stora utmaningar”

Carl Lindholm, pr-chef på Prisjakt, flikar nu även in i diskussionen och klargör att det är en liten del som står för bluffandet.

Jag kan bara tillägga att det är en väldigt liten andel aktörer som gör fel, åtminstone medvetet. Men det är lätt hänt att rabatterna sätts fel omedvetet. Vi har en snabbrörlig marknad där priser justeras miljontals gånger per dag, med prisrobotar som används för att säkerställa att man har ett konkurrenskraftigt pris. I den här miljön är det lätt att det kan bli fel, säger han i ett mejl till Ehandel.

Och även Carl Lindholm är inne på detta att Konsumentverket måste komma med tydliga riktlinjer.

Jag upplever framför allt att det är otydligt hur butikerna ska tolka den nya realagen i praktiken. Här behöver Konsumentverket komma med tydliga riktlinjer. Svensk Handel utbildar i ämnet och vi på Prisjakt har kontinuerlig dialog med många aktörer, det hade därför verkligen underlättat med ett tydliggörande, säger han.

Han tar även upp ett exempel på oklarheter som ska finnas.

Ett exempel på tydliggörande är om det räcker att butikerna jämför rabatten mot lägsta priset senaste trettio dagarna, eller om de också måste skriva ut priset.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se