ANNONS

Prisjakt och Blocket lyfte trots turbulenta tider - "en solid ökning"

Kristin Skogen Lund, VD på Schibsted Group

Samtidigt som koncernen sjönk.

ANNONS

Den norska mediekoncernen Schibsted Group, som bland annat står bakom Blocket, presenterar andra kvartalets siffror.

Under perioden sjönk omsättningen med 4 procent och landade på 4,6 miljarder norska kronor, vilket motsvarar cirka 4,5 miljarder svenska kronor. Samtidigt sjönk även EBITDA-resultatet med 13 procent och summerades till 919 miljoner norska kronor.

Under andra kvartalet har våra nordiska marknadsplatser haft en intäktsnedgång på grund av lägre volymer, speciellt i april och maj. Men samtidigt säkrade tillfälliga besparingar och kostnadskontroller solida marginaler. Under juni månad har volymerna fortsatt att återhämta sig i alla vertikaler, skriver Kristin Skogen Lund, vd på Schibsted Group, i rapporten.

För kategorin "Svenska marknadsplatser" där Blocket ingår, gick det lite bättre. Omsättningen steg med totalt 7 procent och landade på 261 miljoner norska kronor. Resultatet ökade med 5 procent och uppgick till 110 miljoner.

Maj var Blockets starkaste månad trafikmässigt sedan 2013, och näst högsta trafiksiffran någonsin. I maj växte bolaget 23 procent jämfört med samma månad i fjol, skriver koncernen i rapporten.

LÄS ÄVEN: Schibsted: ”Blocket sänkte resultatet”

I Schibsted-gruppen ingår även Prisjakt som också visade ett uppsving under årets andra kvartal. Omsättningen ökade med över 30 procent och summerades till 94 miljoner norska kronor. Resultatet växt hela 88 procent till 36 miljoner.

Prisjakts omsättningstillväxt visar en solid ökning. Det som främst skyndat på den positiva utvecklingen är Covid-19-effekterna på e-handeln.

Intäktsökningen drevs av periodens klickintäkter. Marginalerna påverkades positivt av intäktsökningen i kombination med kostnadskontroll och landade på 38 procent.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se