Vi rapporterade i förra veckan hur linshandlarna LensOn och LensWay vilseledde sina kunder gällande priserna på sina sidor. Detta eftersom de erbjöd lägre priser om man kom till deras sida via t.ex. Prisjakt. De kallade dock dessa för kampanjpriser.
Efter att vi uppdagat detta började vi undersöka vad mer för konstigheter som pågår via jämförelsesidorna. Ganska snabbt upptäckte vi att t.ex. näthandlaren Pixmania listades utifrån en rabattkod. Deras listpris hos Prisjakt var beroende av en rabattkod som man dock fick direkt hos prisjakt, via en röd liten text, och även på Pixmanias sida.
Även om detta inte är speciellt smidigt för kunder så ser vi inga större problem med att listas utifrån en rabattkod. Dock gäller förstås samma sak hos Pixmania som hos LensWay och LensOn, dvs "kampanjpriset" med rabattkoden ser du endast om du kommer via Prisjakt.
Det är inte rättvist
Det som var värre med exemplet Pixmania var att vi testade att köpa via dem med rabattkoden, vilket fungerade bra, men när vi försökte använda den en gång till så sa det stopp. Vi fick alltså endast använda koden en gång. Detta är givetvis inte rättvist mot andra e-handlare då Pixmania i princip endast erbjuder det lägsta priset en gång, mot en och samma kund.
Vi kontaktade Prisjakt och frågade ut dem vad som pågick i fallet Pixmania. De verkade genuint ovetande om att rabattkoden endast gick att använda en gång och skulle genast sätta någon på att se över prislistningen.
Övre: Pixmania via Prisjakt, Undre: "utan Prisjakt"
De har sedan dess plockat bort Pixmanias specialstatus med rödmarkerad rabattkod och popup-fönster, som fanns bredvid priset i listan. Pixmania använder dock fortfarande en rabattkod för att erbjuda det listade priset, vi vet inte om den nu går att använda flera gånger. Vi testade även hos Pricerunner och det är samma förfarande där, med samma rabattkod.
Prisjakt lovar bättring
Prisjakt har sagt till oss att de nu undersöker detta och att e-handlare framöver skall kunna känna sig säkra att konkurrenssituationen är rättvis. De meddelar även att ingen butik kommer att få någon speciallösning som Pixmania hade innan, där de exponerades tydligare i listan än andra.
Att vissa e-handlare vilseleder sina kunder med olika priser, via olika sidor, borde inte vara Prisjakts problem utan snarare Konsumentverket och eventuellt de olika certifieringar som finns. Att konkurrenssituationen mellan e-handlare på dessa sidor är rättvis är dock, i våra ögon, jämförelsesidornas uppgift. Speciellt när kunder drabbas då priserna som listas inte alltid går att få. Vi skall följa upp detta ytterligare framöver och se hur situationen utvecklar sig.
Denna nyhet publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt.