ANNONS

Prisfilen hamnade fel - superdeal för vissa kunder: “Förstås glada”

Michael Lindskog, vd

RugVista om att stoppa order hos Amazon.

ANNONS

Det är först idag det är Singles Day och för flera handlare startskottet på den stora shoppingperioden vi står inför. Men redan igår möttes vissa kunder av priser som var saftigt nedsatta från normalpris. Amazon.se erbjöd nämligen ett stort utbud av fina mattor för runt 50-lappen.

Det var den svenska e-handlaren RugVista som sålde mattorna och det var uppenbart felaktiga priser. Företagets vd, Michael Lindskog, berättar för Ehandel vad som hände.

Vi hade gjort en del prisjusteringar och råkat ladda upp fel prisfil på Amazon.se, säger han och tillägger:

Man laddar upp en excel-fil för att göra bulk-ändringar och då måste man förstås jobba med rätt fil för rätt domän. En hos oss råkade ladda upp .es-filen, så det blev euros istället för svenska kronor.

Detta ledde förstås till en hel del order, som man sedan var tvungna att stoppa.

De felaktiga priserna låg uppe i 3-4 timmar, berättar Michael Lindskog.

Ehandel har tidigare fått uppgifter om att Amazon är extremt hårda när det kommer till att stoppa lagda orders, som säljare. Rapporter om säljare som kontaktar kunder via externa kanaler och bönar och ber om att kunden själv ska avbryta ordern, är inte ovanliga, när något blivit fel med exempelvis priset.

Vi frågade Michael Lindskog hur det fungerade för dem i detta fall.

De finns ett mätvärde som kallas post purchase cancellation rate hos Amazon. Och om det är för högt och man stoppar en massa order så kan man bli avstängd. Och tittar man hos oss igår så var det självklart över, men Amazon ska titta långsiktigt. Sen har vi förstås en bra kontakt med vår account manager på Amazon, säger Michael Lindskog och tillägger:

Men för mindre säljare kan jag tänka mig att Amazon eventuellt applicerar regeln hårdare.

Enligt Michael Lindskog får man varningar av Amazon och om man bara justerar sitt beteende så ska man kunna fortsätta sälja utan problem.

Men gör man inte det så blir man självklart avstängd.

Han berättar att man förstås måste ange varför man vill stoppa beställningarna, men att det i deras fall uppenbarligen inte var några större problem.

Amazon har tydliga regler för vad man får och inte får göra. Och man har 24 timmar på sig att rapportera ett sådant här fel. Så det är inte några konstigheter. Men det gäller bara order som inte har skickats.

Och några kunder verkar ha fått en riktigt bra deal dagen innan Singles Day.

Vi lyckades inte stoppa alla, så några kunder blev förstås glada. Men det är sånt som händer, konstaterar Michael Lindskog.

Ni får fortsätta sälja på Amazon?

Jadå!

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se