Klimatfrågan är fortsatt viktig för konsumenterna, men den verkar ha fått sig en törn då både inflation, räntehöjningar och elpriser påverkar svenskens plånbok.
Enligt en ny studie som tagits fram av Schibsted, tillsammans med Demoskop, är nämligen priset viktigare än miljömärkningar. I studien har över 2 000 personer uttalat sig om hur faktorer som pris, kvalitet, miljö och bekvämlighet spelar en avgörande roll inför ett köpbeslut.
Främst har man tittat på hur svenskarna prioriterar när det komme till resor, elkonsumtion men också när man handlar i dagligvaruhandeln. Och där pekar studien på att svenska folket inte prioriterar miljömärkta livsmedel, och definitivt inte om det betyder att de får tumma på kvalitet, pris eller märke.
Kvinnor är de som är mest positivt inställda till att handla miljömärkta livsmedel, men gruppen är fortfarande kluven.
Miljömärkta livsmedel prioriteras enbart av 26 procent av befolkningen. I resultatet ser vi också att miljömärkning anses vara ännu mindre valbart om livsmedlet kommer från ett okänt varumärke, säger Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services i ett pressmeddelande.
Butiken lockar mer
Man konstaterar också att den fysiska handelsplatsen är mer populär än den digitala, 62 procent föredrar att handla i butik jämfört med online. Även om det kan vara dyrare, trängre och mer begränsat utbud i butiken.
Schibsteds undersökning stämmer bra överens med de siffror som E-barometern presenterade i fjol. Även om begagnathandeln ökade så berodde det inte främst på ett större miljötänk. Istället uppgav 42 procent att de handlat begagnat på grund av priset, och endast 28 procent för att det är mer hållbart.
De svenska konsumenterna verkar alltså inte ha hållbarhetsfrågan som största prioritet. Priset spelar en väldigt stor roll i köpbeslutet.
Tack vare sådana här studier får vi en bild av hur pris, bekvämlighet, kvalitet och klimat korrelerar med varandra. Vilka personliga uppoffringar man är beredd att göra för att samtidigt konsumera ”rätt”, säger Malin Backlund, Insight Manager, Schibsted Marketing Services.