Trots löften om att vara lika bra som Usain Bolt är snabb, slutade det med att prisjämförelsesajten Prisjakt föll för det starka trycket under förra årets Black Friday. men även andra dagar är svenskarna, och resten av de boende i Norden väldigt förtjusta i att jämföra priser på nätet innan man genomför ett e-handelsköp.
LÄS ÄVEN: Prisjakt nere i 30 min: "Nästan omöjligt att förbereda sig"
"Känt att nordbor har digitalt tankesätt"
Åtminstone om man ska tro en ny undersökning från Goldsmith University, som beställts av Adobe. Den konstaterar att två av tre nordbor jämför priser online innan de handlar, vilket ger oss en förstaplats i Europa. Det är betydligt fler än i till exempel Tyskland, där endast drygt hälften (55 procent) av konsumenterna uppges ägna sig åt prisjämförelser.
- Det är allmänt känt att folk i de nordiska länderna har ett digitalt tankesätt och ett stort teknikintresse. Det innebär att de är snabba på att anamma nya digitala möjligheter som exempelvis prisjämförelsesajter. Att kunderna gör en så grundlig research ställer krav på företagen att ha ett särskilt fokus på en personlig och relevant kundresa, säger Franck Attia, chef för Adobe Experience Cloud i Norden, i ett pressmeddelande.
Chefer uppmanar till priskoll
Undersökningen visar också att nordiska företag ovanligt ofta går ut och uppmanar sina kunder att jämföra priser innan de handlar. 55 av de nordiska marknadscheferna ska ha uppgett att de uppmuntrar till grundlig prisresearch, medan snittet för hela Europa ligger på 39 procent.
- De nordiska företagen vet att dagens kunder ställer höga krav på öppenhet – i synnerhet när det handlar om priser och erbjudanden. Nordiska marknadschefer är också måna om att förbättra kundupplevelsen under hela köpprocessen, i syfte att stärka kundlojaliteten. Genom att uppmuntra kunderna att jämföra priser visar företagen att de är att lita på och att kunderna är välkomna att syna deras erbjudanden i sömmarna. Det skapar trygghet, fortsätter Franck Attia.
Bekvämlighet viktigt
Den aktuella undersökningen baseras på flera enkäter med konsumenter i fem europeiska regioner, med tusen respondenter per region. Goldsmith University har också genomfört djupintervjuer med totalt 130 marknadsförare från företag med över 3 000 anställda.
Svaren från undersökningen har sammanfattats i en rapport, som också visar att 60 procent av européerna tar del av recensioner innan de handlar. Samtidigt anser 59 procent att bekvämlighet är det viktigaste när de gör ett inköp.