Under hösten förra året släppte dagligvarukedjan Lidl en fan-kollektion i Tyskland, med ett antal plagg och accessoarer prydda med företagets färger och logotyp. Kollektionen blev en succé och sålde slut på bara några timmar.
Företaget valde därför att även släppa merch i Finland i våras och där sålde grejerna också helt slut på bara någon timme, trots att gympaskon såldes i över tiotusen exemplar.
I måndags lanserades kollektionen i Italien och även där försvann de från hyllorna direkt, och igår hade kollektionen slutligen premiär i Sverige.
Gott folk! Imorgon finns dom här bad boysen i din butik. I väldigt begränsad upplaga ska sägas. Här gäller det att handla snabbt, i dubbel bemärkelse, skriver företaget på Instagram.
I Sverige säljs de blågula skorna för 149 kronor, två par sportstrumpor med Lidl-loggan för 30 kronor och tre olika Lidl-tofflor för 60 kronor. Den som är intresserad av kollektionen måste dock vara snabb. Skorna fanns tillgängliga i Lidls samtliga fysiska butiker endast under två dagar, idag och igår, eller så länge lagret räcker.
LÄS ÄVEN: Lidl vägrar e-handel i Sverige: ”Vi tror att vi har gjort rätt”
Igår kväll publicerade Lidl Sverige ett inlägg på Instagram där man meddelade att kollektionen var slutsåld, och samma dag kom även de första Tradera-annonserna upp.
30 min efter butiksöppning fanns inte min storlek kvar, skriver en person på Instagram.
Klockan 07.00 var det redan kö utanför Lidl, skriver en annan.
Jag var på Lidl klockan 9 och de var helt slut. Tråkigt att se dem på Marketplace på Facebook några timmar senare för över 1000 kronor, som säljs av andra än oss som vill studsa fram i livet som olidliga Lidl-lovers, skriver en tredje.
I skrivande stund är det senaste budet, på en av annonserna på Tradera, uppe i 2500 kronor för ett par Lidl-sneakers som alltså såldes för 149 kronor i butik.