Marknadsplatser är hett. Amazon gjorde sitt intåg i Sverige för drygt ett år sedan. Zalando har blivit modebranschens stora plattform för otaliga varumärken. Och tyska Zalando-utmanaren About You har det senaste året växlat upp sin närvaro i Sverige, med ökad marknadsföring.
I oktober meddelade även sportjätten Stadium att man ska lansera en plattform under hösten – där både egna och andras varumärken ska samsas. Vissa e-handlare tror även att Klarna är i färd med att bygga upp en marknadsplats i sin app.
I en intervju med Ehandel nyligen, sa Johan Hagberg, professor i företagsekonomi vid Göteborgs universitet, att marknadsplatser är en stark trend. Ofta handlar det om att handlare vill utveckla sitt sortiment och bredda sitt utbud. Men också om att öka sin exponering och e-handelstrafik via plattformar. Många och främst dem som har fokus på försäljning i fysiska butiker – där utbudet är mer begränsat – vill idag in på marknadsplatser, enligt Johan Hagberg. Det blir därför vanligare med blandformer där man både säljer från fysisk butik och via en marknadsplats – eller från sin egen e-handel och från en marknadsplats.
"Inget nytt"
Samtidigt har ingen digital marknadsplats intagit en tydligt dominerande position i Sverige – i likhet med Alibaba i Kina och Amazon i USA. Enligt Johan Hagberg kan en förklaring vara att prisjämförelse-tjänster som Pricerunner och Prisjakt istället genererat trafik till enskilda e-handlare.
Men närmar vi oss ett skifte? Hur ser Pricerunners vd Nicklas Storåkers på utvecklingen? Är Pricerunners affärsmodell mer konkurrensutsatt – nu när allt fler plattformar gör sitt intåg? Nej, säger han. Nicklas Storåkers tar det än så länge med ro.
Det här är inget nytt. Vi har ju sedan tidigare Fyndiq, CDON och en rad andra plattforms-initiativ i Norden. Men det som varit speciellt här är att ingen enskild plattform blivit dominant som i exempelvis USA och Kina. Men det är rimligt att tro att marknadsplatser kommer att öka i betydelse framöver, säger Nicklas Storåkers till Ehandel.
Hur ser du på den utvecklingen?
Bara positivt. E-handeln står idag för 20 procent av den totala handelskonsumtionen. Den andelen kommer att öka hela tiden – och det är bra för Pricerunner. Ett större e-handelsutbud skapar också synergieffekter för det bidrar i sin tur till ökad e-handel. Marknadsplatser är i dagsläget en rätt marginell företeelse i Sverige, men kommer växa.
Men kan aktörer som vill bli ett ”Spotify” för e-handel utgöra ett konkurrensmässigt hot mot exempelvis Pricerunner och Prisjakt? I USA är det exempelvis vanligare att söka på varor på Amazon än på Google. Men Nicklas Storåkers ser inte det scenariot i Sverige i närtid.
Konkurrensen ökar alltid från en dominant marknadsplats. Men att Amazon ska få en motsvarande roll i Sverige som i USA eller England och Tyskland är det lite som tyder på. Det är felaktigt att dra likhetstecken mellan dessa marknader och den svenska marknaden. Amazon har funnits i USA i 26 år och i UK och Tyskland i 23 år. Det är enormt länge. Amazon blir aldrig dominant över en natt.
Felaktig jämförelse
Det är mer intressant att titta på mer nytillkomna Amazon-marknader såsom Turkiet och Australien. Där har giganten än så länge bara fått ett par procents marknadsandelar på respektive marknad, enligt Nicklas Storåkers. I Italien och Spanien rör det sig om vardera marknadsandelar på runt tio procent. Där har de dock funnits i drygt tio år nu. Men även om det kan låta mycket så är det osannolikt att jätten blir lika dominerande i Sverige som i nämnda Medelhavsländer, tror Nicklas Storåkers.
Det är en felaktig jämförelse. Det har hänt så otroligt mycket vad gäller betal- och leveransalternativ här. Bara för ett par år sedan var det här med hemleveranser något snudd på exotiskt i Sverige, medan det i dag är vardag.
Som Ehandel rapporterade i veckan har Pricerunner nyligen undersökt hur många e-handlare som tappat kunder till Amazon. Resultatet – som bygger på enkätsvar från drygt 100 e-handlare i Sverige – visar att bara 1 av 20 svenska e-handlare, eller 5 procent, har tappat kunder till den amerikanska jätten. 66 procent uppger att de inte har påverkats alls. Och bara 1 procent säger att de har behövt sänka sina priser till följd av gigantens entré.
Pricerunner har även gjort annan en Amazon-undersökning nyligen. Den visar att giganten i genomsnitt prismässigt ligger 19 procent över det lägsta priset i den svenska marknaden. Amazon saknar även två tredjedelar av de 10 000 mest populära produkterna – som idag kan hittas via Pricerunner.
Men jag tror samtidigt att marknadsplatser som fenomen kommer att växa i Sverige. Å andra sidan har nog tåget gått för att en marknadsplats ska bli väldigt dominerande här. Anledningen är att det finns väldigt många starka e-handlare här, parallellt med två stora jämförelsetjänster. E-handeln fungerar väldigt bra här. Så det är svårt att plötsligt konkurrera ut den välfungerande marknaden, bara i form av att vara en marknadsplats.
Stark infrastruktur
Nicklas Storåkers säger att den befintliga upparbetade infrastrukturen med leverans- och betalsätt är mycket avancerad och sofistikerad i landet. Det är svårt att hävda sig mot denna infrastruktur, säger han. Ett par marknadsplatser skulle dock kunna flytta fram sina positioner om e-handeln genomgår en tuff period.
Men först och främst får vi nog se en konsolidering av e-handeln, på en marknad där det fortfarande finns väldigt många olika e-handels-aktörer. Och kanske krävs det en lågkonjunktur för att det ska ske.
Hur ska Pricerunner förbli relevant framåt?
Ja, ska du köpa en ny tv eller hörlurar eller vad det nu kan vara så får du objektiv hjälp med det hos oss. Det är uspen både nu och framåt. Ingen e-handlare kan erbjuda det idag. Det handlar om att ge användaren en objektiv guidning till rätt produkt. Vi är inte beroende av någon leverantör.
Hur ser konkurrensen ut från Prisjakt idag?
Rent objektivt har vi tagit marknadsandelar ganska snabbt de senaste åren och är sedan i fjol större än Prisjakt sett till vinst och intäkter. Dessutom växer vi snabbare än dem. Vi har också fler e-handlare knutna till vår plattform och fler jämförda produkter.
"Trötta på skräp"
För att behålla den positionen handlar det för Pricerunner om att utveckla den bästa produkten inom jämförelseshopping i världen, säger Nicklas Storåkers. De fortsätter därför även göra investeringar. Och köpte nyligen jämförelsetjänsten Prisguiden i Norge.
Det finns i Pricerunner-verktyget numera även ett hållbarhetsfilter inom 50 kategorier, vad gäller bland annat graden av återanvända material i olika produkter. Och denna funktion är under ständig utbyggnad, enligt Nicklas Storåkers.
Vi ser att e-handeln hela tiden växer – och därmed också behovet av att objektivt jämföra varor för att hitta den bästa dealen. Vi ökar också hela tiden vårt fokus på hållbarhet. Vi tror att konsumenter är trötta på att köpa skräp.
LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”
LÄS ÄVEN: Forskare: Plattformarna tar allt större plats – e-handlare utmanas
LÄS ÄVEN: Stadium utmanar Amazon – sjösätter egen marknadsplats