ANNONS

PriceRunner skickar besökare till konkurrent

PriceRunner skickar besökare till konkurrent

I dag när e-handlaren Tonerlagret.se skulle kontrollera butikens listningar hos prisjämförelsetjänsten PriceRunner upptäckte de något minst sagt otrevligt. Deras betalda listningar med produkter och företagets logotyp tog användaren till en annan nätbutik än deras egen.

ANNONS

Chockade kontaktade de omedelbart PriceRunner som började undersöka ärendet. Tyvärr visade det sig inte vara någon bugg utan ett handhavandefel ifrån PriceRunners sida. De hade ersatt Tonerlagrets prisfil med en ifrån en annan näbutik, med ett snarlikt namn. Detta fel ska ha skett i början av juni och pågått fram till idag.

Bortsett ifrån att Tonerlagret betalat för att skicka kunder till en konkurrent så har givetvis varumärket fått sig en törn. PriceRunner ska ha hävdat att detta varit första gången något liknande har skett och krediterade klick-kostnaden och erbjöd en kompensation.

Det är dock skrämmande att en nätbutiks betalda listningar kan skicka potentiella kunder till en konkurrent. Rikard Westberg på Tonerlagret har följande kommentar kring händelsen:

"Det som har hänt är tråkigt av flera anledningar. Dels jobbar vi stenhårt för varje kund och för varje kunds upplevelse av oss som en seriös leverantör av skrivartillbehör, den här incidenten försvårar för oss. Tanken på att alla besökarna hos Pricerunner har klickat in hos en konkurrent i tron om att de ska komma till Tonerlagret gör mig ledsen.

Att vi blir krediterade för klicken är väl en självklarhet men varumärkesintrånget som har skett under snart fyra månaders tid är mycket allvarligare tycker jag. Alla som köper platser på de här prisjämförelsesidorna borde se över sina annonser, det kan vara fler som har felaktiga länkar."

Vi har bett PriceRunner om en kommentar i ärendet.

Uppdatering 2012-09-18:
Stefan Ny, marknadschef på PriceRunner, svarar följande:

"Vi har haft 1000-tals återförsäljare på PriceRunner och det är första gången jag har hört talas om att något liknande inträffat. Självklart är det något som inte får ske. Återförsäljare ska vara trygga med att vi skickar trafik av bra kvalité och självklart till rätt sida.

Vi kommer införa en dubbelkontroll innan prisfiler aktiveras som ska eliminera att det händer igen. Även om det är en klen tröst för Rikard så hoppas jag att vi kan komma överens om lämplig kompensation och att vi kan återvinna hans förtroende."

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se