Prisjämförelsesajten PriceRunner har friats av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron. Detta då en reklam som företaget låtit produceras inte ansågs diskriminera personer med synfel, vilket anmälarna ansåg att den gjorde.
"Synfel ska inte användas i reklamsyfte"
Reklamen, som på Youtube har fått namnet "Mr. PriceRunners Split Vision", visade ett barn som på uppmaning från sin mor snabbt lyckades avgöra vilken av två produkter som var billigast. Detta skulle barnet ifråga ha tränats hårt i under barndomen och på sikt ledde övningen i att barnet fick stora ögon och lasersyn.
- Skelögdhet används på ett anstötligt sätt, menade en av anmälarna. Synfel är ett handikapp och ska inte användas i reklamsyfte.
- PriceRunner har tidigare blivit fällda för en liknande reklamfilm, på grund av att de använder ett utseende på karaktärerna som var diskriminerande mot personer med funktionsnedsättning. Denna reklamfilm är liknande och håller sig inom samma osmakliga tema, hävdar en annan anmälare.
"Förklarar personernas superkrafter"
Inte alls, menar PriceRunner. De som anmäler reagerar över karaktärernas utseende, men detta förklarar endast personernas superkrafter på ett bra och tydligt sätt. Det resonemanget får medhåll av opinionsnämnden.
- Anmälarna har reagerat på att annonsören genom karaktären i reklamfilmen gör sig lustig över personer med funktionsnedsättning och synfel. Enligt annonsören har denne förklarat personens superkrafter, vilket ger ett avvikande utseende, på ett tydligt sätt, skriver Ron och fortsätter:
- Opinionsnämnden finner att det i reklamfilmen ges en förklaring till varför pojken, med de stora ögonen som glider isär under filmen, har fått ett sådant utseende - nämligen från att jämföra priser. Hans utseende ser dessutom uppenbart datoranimerat ut. Reklamfilmen är därför enligt nämnden inte nedvärderande mot personer med vissa funktionsnedsättningar eller personer med synfel. Det faktum att reklamfilmen visar ett barn ändrar inte denna bedömning. Reklamfilmen är därmed inte diskriminerande.