Jirafe, ett av de ledande analysverktygen i USA med målet att vara e-handelns Google Analytics kommer nu att integreras i PrestaShops e-handelslösning. I praktiken innebär det att PrestaShops användare nu får full tillgång till Jirafes, vad vi förstår, kraftfulla analysverktyg.
Med Jirafes statistikverktyg ska användare kunna gå in rejält på djupet. Bland annat ska en av styrkorna vara att man kan se hur pass effektivt reklam och marknadsföringen fungerat, både genom konventionella kanaler men också via sociala nätverk. Man ska på så vis kunna räkna ut kostnaden per försäljning eller kund efter varje marknadsföringsinsats.
Jirafe får nya möjligheter
PrestaShop har på fem år växt från 200 till 115 000 butiker. I dag står man för en tredjedel av den franska e-handelsmarknaden och är den snabbast växande e-handelslösningen i världen. Bland annat använder sig välkända återförsäljare som Renault, Peugeot och Citroën av plattformen men även välgörenhetsorganisationer som Greenpeace, Amnesty International och Läkare Utan Gränser.
I USA har man dock bara en liten andel med drygt 6000 butiker, enligt vissa källor upp mot 10 000. Nu ska man alltså ta upp kampen med dominanten på andra sidan Atlanten, Magento som ägs av eBay. Jirafe kommer dock fortfarande erbjudas som en plugin till rivalen och andra e-handelslösningar.
PrestaShop får med det nya samarbetet väldigt viktig draghjälp, erfarenhet och lokal kunskap, men även för Jirafe öppnas nya möjligheter med den nya integrationen. Bland annat öppnas marknaden i Europa upp, och kanske främst i Frankrike som har sett en rejäl tillväxt inom e-handeln under det senaste året.
Källor: Forbes, Marketwire