Under morgonen släppte Svensk Handel sina siffror för oktober månad, och det var inte någon vidare munter läsning. E-handeln minskade med 8 procent under förra månaden jämfört med ifjol. Men det finns hopp.
LÄS ÄVEN: E-handeln minskade i väntan på Black Friday: ”Extra hårt”
Enligt Postnords senaste E-barometern tror tre av tio e-handlare på ökad försäljning under årets sista tre månader, vilket är en stor förändring mot i fjol. Samtidigt är det något som stämmer väl överens med de rapporter vi fått under de senaste veckorna.
Konsumenterna har valt att flytta en allt större del av julklappsinköpen till Black Week och en tredjedel av julklappsinköpen väntas ske under den perioden. Fyra av tio e-handlare uppger också att de märker av en förflyttning.
Konsumenterna beräknar att julklappsbudgeten kommer att öka igen och nästan tre fjärdedelar av den förväntas spenderas online, säger Marie Rudolfsson, affärsområdeschef på Postnord Sverige.
Inte bara positivt
Den kategori som är populärast i julhandeln överlag är kläder och skor medan böcker och media är den hetaste kategorin om vi enbart tittar på e-handeln. Samtidigt har skönhet och hälsa fördubblat sin julhandel på nätet sedan 2016.
Men hur ser då e-handlarna på rea-perioden? 42 procent uppger att de påverkas positivt när det kommer till ökad försäljning medan något färre, 28 procent, uppger att även lönsamheten påverkas positivt.
Det är endast 10 procent av e-handlarna som i år erbjuder större rabatter än i fjol under Black Week.
Eftersom de flesta varorna är dyrare idag än för ett år sedan kommer vi troligtvis se att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor. Konsumenter som är beredda att lägga tid och kraft på att leta efter bra erbjudanden kommer hitta julklappar med liknande värde som tidigare jular, säger Marie Rudolfsson.
E-handel visar tillväxt
Men det är inte enbart de kommande tre månaderna och julhandeln som E-barometern tittat närmare på. Man har även gjort en liten tillbakablick och enligt rapporten kan e-handeln visa upp en tillväxt på två procent under det tredje kvartalet. Tillväxten drevs dock till stor del av inflationen och de prishöjningar som kan kopplas till den.
Som vanligt gick det bäst för apotekshandeln som även detta kvartal ökar med 23 procent. Två andra branscher som visar positiva tal är kläder och skor, samt hemelektronik som båda ökar med två procent.
Även denna mätning visar att byggbranschen har det tuffast och här sjönk försäljningen online med 14 procent under kvartalet.
Konsumenter letar lågprisalternativ och vi får en förflyttning av den fysiska handeln vilket gynnar apoteksbranschen extra mycket. Sport och fritid har påverkats av det varma vädret i september, men blir det kallare tar försäljningen högst troligt fart igen, säger Marie Rudolfsson.