ANNONS

Pressad handel nästa år – men här ökar försäljningen

"Pekar mot fortsatt tillväxt".

ANNONS

Lågkonjunkturens tuffaste år. Ja, så beskrivs 2023, i en färsk rapport av HUI. Det väntas därmed även bli tolv hårda månader för handeln.

Detaljhandelsförsäljningen, mätt i fasta priser, väntas gå ned med 4 procent. Handlarna påverkas ekonomiskt från två håll. Det beror dels på att privatpersoner får mindre i plånboken, samtidigt som det blir dyrare att driva butik.

Prognoserna för detaljhandeln pekar mot fortsatt tillväxt i löpande priser till och med 2024, inledningsvis drivet av prisökningar i dagligvaruhandeln. I sällanköpsvaruhandeln förväntas försäljningen minska under 2023 och stanna på den nivån under 2024, kommenterar HUI-analytikern Joakim Wirén.

Avvaktande inställning

Prognosen för detaljhandelns tillväxt fastställs till 4,5 procent vid utgången av 2022 och mätt i löpande priser. Men under nästa år väntas den bara öka med 1 procent, och året efter med 0,5 procent. BNP-prognosen för svensk ekonomi väntas samtidigt landa på -0,5 procent nästa år, till följd av bland annat minskad investeringstakt.

Hushållens avvaktande inställning till konsumtion blir som mest påtaglig nu under de kommande månaderna. Försäljningsutvecklingen förväntas minska mest i kapitalintensiva branscher kopplade till hemmet där räntehöjningar får störst effekt på konsumtionen, exempelvis byggvaruhandeln, möbel- och heminredningshandeln och elektronikhandeln, kommenterar HUI:s vd Emma Hernell.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap