ANNONS

Present- och prylbutikerna talar ut om köpfesten: “Söndagen ökade”

Charlotta, Janne och Kajsa

“Bättre marginal”.

ANNONS

Black Friday är nu över för i år. Vi har dock ingen riktigt klar bild av hur det har gått där ute i e-handelsstugorna, vilket tyder på att det har varit en blandad kompott. En del verkar ha sett en stor försäljningsökning och generellt verkar det inte ha gått dåligt, men samtidigt kanske inga jätterekord jämfört med i fjol.

Vi frågade ett gäng present- och prylbutiker hur det sett ut under förra veckan.

Vi har sålt mindre än förra året men till en bättre marginal. Vi såg att fredagen tappade i betydelse men söndagen ökade så de dagarna var i princip lika stora för oss, säger Kajsa Knapp, medgrundare av prylbutiken Coolstuff.

"Söndagen spöade Black Friday"

Och att söndagen tydligen varit stark håller inredningsbutiken BGA med om.

Söndagen spöade Black Friday med 0,7 procent. Tillväxten år-till-år låg på 29 procent för söndagen och 24 procent för Black Friday, berättar Björn Andersson från BGA, som alltså sett en stark ökning från i fjol.

Presentbutiken Bluebox håller samtidigt med om de siffror som betalbolaget Svea var snabba att gå ut med.

Vi upplever samma som Svea meddelat, nämligen att fredagen ökade men att veckan som helhet tappade. Vi körde inte så stora rabatter, så vi tror inte att vi har sett toppen på julhandeln hos oss än, säger Charlotta Lannerheim, medgrundare av presentbutiken Bluebox.

"Fler ordrar än förra året"

Svea rapporterade dock samtidigt om ett lägre orderantal, något festbutiken Partykungen inte håller med om.

Vi startade vår kampanj på måndagen och fick en riktigt stark start med stort intresse för våra produkter. Mot slutet av veckan upplevde vi att intresset falnade något med stor konkurrens och massa brus i marknaden. När vi summerar hela veckan så hade vi något fler ordrar än förra året och är glada för det, säger Janne Waxin, CCO på Partykungen.

Bilden av köpfesten är alltså ganska blandad och av de stora betalbolagen är det ännu bara Svea som uttalat sig. Klarna och Nets, som vanligtvis är snabba på att gå ut med siffror från veckan, är än så länge tysta.

Swish delgav dock statistik idag på förmiddagen, som bör ge en ganska bred bild från handeln i stort under Black Friday.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se