ANNONS

Prenumerationstjänst växer med hjälp av nätbutiken

Prenumerationstjänst växer med hjälp av nätbutiken

Amerikanska Birchbox grundades 2010 och anses vara en pionjär inom området månatliga prenumerationer. Den senaste tiden har sajten även tagit steget till en fullskalig e-handel. Något som slagit väl ut och under förra året fyrdubblade man sin försäljning.

ANNONS

Birchbox lanserades med målet att hjälpa kvinnor upptäcka nya produkter inom kosmetika. Varje månad skickar man ut en låda med små prover för 10 dollar, prover som man får gratis från olika företag inom skönhetsbranschen.

Efter tre år är man nu uppe i 400 000 månatliga prenumeranter, och under förra året fyrdubblade man sin försäljning. En stor anledningen till det är att man lyckats locka kunderna till att köpa fullstora produkter efter att ha testat proverna.

Förhoppningen var att en liten procent av alla prenumeranterna skulle ta steget, men i dag ska mer än hälften av dem kliva in i Birchbox nätbutik för att shoppa.

– När kunderna upptäcker en produkt som de älskar försöker vi göra det så enkelt som möjligt för dem att handla, säger Birchbox medgrundare Katia Beauchamp.

Tredubblas i år

Och framgångarna verkar inte avta under det här året. Enligt Katia Beauchamp väntas försäljningen mer än tredubblas under 2013. Och man börjar nu även få kunder som inte använder sig av deras prenumerationstjänst.

De hittar i stället till sidan och upptäcker deras produkter genom sajtens blogg och det redaktionella material som man lägger ut på sajten. De kunderna ska nu utgöra drygt 15 procent av e-handelsorderna.

– Vi skär igenom bruset och ger kunden all information de behöver för att upptäcka nya skönhetsprodukter. Vi lär dem också hur man använder dem, och när de är redo att köpa, finns de på Birchbox, säger Katia Beauchamp.

 

Källa: TechCrunch, Mashable

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se