ANNONS

Premiär i onsdags för Instagram Ads i Norden

Premiär i onsdags för Instagram Ads i Norden
I morgon lanseras annonsering på Instagram i Norden

Nordens e-handlare rekommenderas att vara med på tåget när det avgår imorgon och annonserna släpps lösa på Instagram.

ANNONS

I morgon är det premiär för annonsering via Instagram i Norden, men eftersom tjänsten rullats ut gradvis över olika marknader finns det andra som redan har testat. Lukas Ohlsson, online marketing manager på CupoNation som medverkat under en testperiod i Spanien, tycker att svenska e-handlare gör klokt i att hoppa på den nya kanalen direkt.

- Det är bra att vara med från början eftersom det särskilt i början går att få tjänsten till ett ganska lågt pris. Det kommer förmodligen att höjas längre fram, precis som med til exempel Facebook, säger han.

Rätt material för rätt målgrupp

Instagram har i dagsläget över 400 miljoner medlemmar, och 75 procent av dem finns utanför USA. När Instagram Ads lanseras i Norden imorgon är det i form av både bilder och videor, och användare kan genom ett enkelt klick på plattformen skickas vidare till diverse nätbutiker.

- Det är otroligt viktigt med relevant innehåll med hög kvalitet. Instagram handlar till sin natur om att dela med sig av bilder. Det är kärnan i hela företaget, kommenterar Lukas Ohlsson, som gärna ser att e-handlare använder sig av Instagrams koppling till Facebook för att pricka in rätt målgrupp.

- Och det kanske låter självklart, men det är viktigt att se till att sidan man vill få potentiella kunder till är anpassad för mobilen. Nästan all trafik på Instagram går via mobilen, tillägger han.

"Svenska företag generellt långsamma"

Med tanke på att Instagram är förhållandevis stort i Norden, tror Lukas Ohlsson att det kan bli en del diskussioner när annonseringen nu blir verklighet. Det innebär förstås också att företag har mycket att vinna på att hantera den nya annonskanalen på rätt sätt

- Det finns ju både de som uppskattar transparensen och de som inte vill se reklam i ännu en plattform för sociala medier. Jag kan tänka mig att det blir en del kritik i början men att det lägger sig efter något år eller så.

Har ni hunnit få någon respons från företagen i Spanien? Ledde annonseringen till ökad försäljning?

- Vi har testat i två månader och tycker att det finns en uppskattning. Vi ser en liten ökning, men det är svårt att säga exakt vilken effekt kanalen har fått efter så kort tid, säger Lukas Ohlsson.

Tror du att många sätter igång och annonserar redan första dagen?

- Vi får se. Generellt är svenska företag relativt långsamma med de här nya kanalerna. Men jag tycker definitivt att det är en idé att hoppa på tåget. Det är en ny marknadsföringsplattform så det skadar inte att testa.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se