Enligt Robin Lönnqvist har flera faktorer bidragit till e-handelns framgångar. Dels ligger företagets affärsmodell i linje med den ökande trenden mot cirkulär ekonomi och hållbar konsumtion, och dels drivs största delen av verksamheten in-house vilket gör att man snabbt kan anpassa sig till marknadens behov. Dessutom har de en gedigen SEO- och CRO-strategi från början.
Tillväxt i form av marknadsföring har inte varit vårt fokus under det senaste räkenskapsåret. Vår största utmaning har varit att möta den enorma efterfrågan, sätta processer och få ut tillräckligt med produkter.
För närvarande lägger de upp cirka tusen produkter i månaden, med målet att tredubbla sina kapacitet inom kort.
Företaget har också växt från fyra till elva anställda under det senaste året. En expansion som har varit nödvändig för att hantera den ökande volymen och de specialiserade kunskaper som krävs inom guld och diamanter.
Fokus har legat på att växa organisationen och bygga ett stadigt team.
När Hailey’s Jewelry House har fått sina interna processer på plats, kommer fokus att flyttas till att expandera på nya marknader och utforska fler affärsområden, säger Robin Lönnqvist.
Jag ser med stor förväntan på framtiden. På grund av den höga efterfrågan har vi hittills fokuserat på att prioritera produktionen och har ännu inte utnyttjat alla marknadsföringskanaler så som paid social, organisk social media eller influencer marketing, säger Robin Lönnqvist och avslutar med:
Vårt mål är att revolutionera smyckesbranschen. Pre-owned är en enorm marknad med extrem potential. Fler och fler konsumenter prioriterar en produkt som är hållbar. Det här är bara början på vår resa.
Robin Lönnqvist driver även Diamantbrev.se, som grundades 2016, som köper guld och diamanter från privatpersoner. Det bolaget omsatt 106 miljoner kronor, i det senaste bokslutet.