Att bedragare köper varor på nätet i någon annans namn har blivit en av de vanligaste formerna av bedrägeri. Varje år drabbas ungefär 56 000 personer av id-kapningar, många av dem skulle däremot kunna undvikas enligt polisen som förra året gav transportbranschen en känga i julklapp.
Enligt polisen skulle många av de fall där varor beställs på nätet i någon annans namn, och levereras via budtransport, kunna undvikas. Transportbranschen är enligt polisen helt enkelt för dåliga på att begära legitimation av den som tar emot varan.
Nu riktar Bankföreningen kritik mot landets postombud och menar att det slarvas med id-kontroller när det hämtas ut paket på postens utlämningsställen.
– Slarvet går ofta ut på att man inte ens tittar på personen som ska hämta ut godset utan bara scannar streckkoden. Man är nöjd med att man får in det i systemet så att man kan expediera och ta nästa kund, säger Anders Olofsson, kriminalkommissarie på Nationellt bedrägericentrum, i en intervju med Ekot.
Färre utlämningsställen
Anders Olofsson spekulerar också i att det kan bero på att butikspersonalen tror att det är någon slags elektronisk kontroll som sker när de scannar streckkoden, när det egentligen bara är personnumret som läses in. Nu vill han se en skärpning av kontrollerna, bland annat genom färre utlämningsställen.
– Det är flera miljarder per år som hamnar i fel händer. Men sedan finns också systemviktiga saker som legitimationer, bankkort och bankhandlingar som gör att man kan komma ini systemet och göra väldigt stor skada, säger Anders Olofsson som också lyfter fram användandet av bank-id och e-legitimation.
Posten säger däremot att problemet främst handlar om falska legitimationer. Ett spår som Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, var inne på vid ett seminarie kring kreditbedrägerier och identitetsstölder förra året.
– Visst slarvas det med id-kontroll ibland, men idag kan man nästa säga att det inte är möjligt att göra en korrekt id-kontroll. Falska id-handlingar är i princip omöjliga att skilja från äkta vara. Det gör till exempel att utlämningsställen inte kan säkerställa att de har rätt person framför sig i kassan, sade Per Geijer då.
Källa: SR, Dagens Handel